Harian Metro

Onar di Hari Kebangsaan Penyokong Daish dijel 10 tahun

- Farah Suhaidah Othman am@hmetro.com.my

 Polis Perak terima ancaman daripada kumpulan militan Daish

Polis Perak menerima ancaman kumpulan militan Daish yang mendakwa mengancam ketenteram­an awam pada Hari Kebangsaan menerusi risikan daripada ahli kumpulan yang ditahan di negeri itu.

Ketua Polis Perak Datuk Hasnan Hassan berkata, pihaknya tidak menerima ancaman secara terus seperti melalui ugutan panggilan

Lumpur: Seorang penjaga zoo dihukum penjara sepuluh tahun oleh Mahkamah Tinggi, di sini, semalam atas dua pertuduhan memberi sokongan dan memiliki item berkaitan kumpulan pengganas Daish, tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd Sofian Abd Razak menjatuhka­n hukuman itu terhadap Mohd Shahrulliz­am Ramli, 31, selepas tertuduh mengaku bersalah sebaik pertuduhan dibacakan kepadanya.

Bagi pertuduhan pertama iaitu memberi sokongan kepada pengganas, tertuduh dihukum penjara 10 tahun manakala bagi pertuduhan kedua, tertuduh dihukum telefon sebaliknya maklumat diperoleh daripada siasatan dijalankan terhadap ahli kumpulan yang ditahan di negeri ini.

Sehubungan itu, beliau berkata, polis meningkatk­an 75 peratus kesiapsiag­aan menerusi Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamata­n Komuniti (JPJKK) negeri sepanjang bulan ini sebagai persediaan seterusnya menangani ancaman itu.

“Kami tidak menerima ancaman secara terus sama ada daripada panggilan atau ugutan berhubung ancaman itu sebaliknya risikan penjara tiga tahun. Kedua-dua hukuman itu diperintah­kan berjalan serentak bermula dari tarikh tangkap pada 19 Julai 2016.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa memberi sokongan kepada kumpulan pengganas Daish melalui aplikasi Telegram dengan menggunaka­n nama Sharul di alamat 177-B5 Batu 11, Gombak di sini, antara 25 daripada ahli kumpulan yang ditahan di negeri ini serta beberapa siasatan lain, kami mendapat maklumat mereka mahu mengganggu ketenteram­an awam menjelang Hari Kebangsaan ini.

“Rondaan dipertingk­atkan di kawasan tumpuan termasuk rumah ibadah serta lokasi tumpuan ramai.

“Kami memberi jaminan pegawai dan anggota tiba di lokasi kejadian dalam tempoh 15 minit jika berlaku ancaman,” katanya.

Beliau berkata, demikian pada sidang media selepas menghadiri Majlis Perjumpaan dan Sesi Dialog Ketua Mac hingga 29 Jun 2016.

Dia didakwa mengikut Seksyen 130J(1)(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara seumur hidup atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta digunakan atau diniat untuk melakukan kesalahan itu.

Bagi pertuduhan kedua, di tempat sama pada 19 Julai 2016, tertuduh didakwa memiliki Polis Perak Bersama Polis Bantuan Kontinjen Perak yang dianjurkan oleh Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) di sini, semalam.

Hasnan berkata, 18 daripada 300 ahli kumpulan Daish ditahan di negara ini adalah individu yang menetap di negeri ini.

“Empat dari suspek ditahan mengikut Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA) manakala seorang lagi ditahan mengikut Akta Pencegahan Keganasan 2015 (POTA) dan tiga lagi masih dalam prosiding di mahkamah.

“Lima suspek ditahan dalam item berunsur keganasan yang mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas termasuk pelekat kereta berlogo Daish, bendera dan lilitan kepala.

Dia didakwa mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara tujuh tahun atau denda dan boleh dilucut hak mana-mana item terbabit.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya Noor Syazwani Mohamad Sobry manakala tertuduh diwakili peguam N Sivanesan. penjara manakala lima lagi dibebaskan, sekali gus menjadikan jumlah keseluruha­n rakyat Perak ditahan dipercayai terbabit dalam kumpulan militan Daish adalah 18 orang,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, 2,323 polis bantuan digajikan di bawah 28 agensi kerajaan dan swasta di negeri ini.

“Mereka membantu dari segi keselamata­n di kawasan tertentu termasuk di ladang dan tempat peranginan milik majikan bagi memastikan keselamata­n jenayah di kawasan itu terjaga.

Terdahulu, Sivanesan dalam rayuannya memohon mahkamah memberikan hukuman penjara dari tarikh tangkap kepada anak guamnya atas alasan tertuduh menyesal dengan perbuatann­ya dan berazam tidak mengulangi kesalahan sama.

“Tertuduh tiada rekod kesalahan lampau. Lagipun, tertuduh direman sejak setahun lalu dan sepanjang dia ditahan, keluargany­a mengalami banyak kesulitan hidup,” katanya.

Bagaimanap­un, Noor Syazwani memohon hukuman yang diberikan dapat memberi pengajaran dan masyarakat luar boleh menilai keseriusan kesalahan terbabit.

 ??  ?? MILITAN Daish rancang ganggu ketenteram­an awam menjelang Hari Kebangsaan.
MILITAN Daish rancang ganggu ketenteram­an awam menjelang Hari Kebangsaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia