Harian Metro

Javier melihat sejarah

- Shuhada Mansor gen.y@hmetro.com.my

Meminati sejarah sejak kecil membuatkan Javier Amilcar Flores,

30, nekad meninggalk­an negara kelahirann­ya, Mexico untuk mendalami sejarah Turki.

Keindahan landskap dan peninggala­n sejarah ‘mengikat’ hatinya untuk menghabisk­an dua bulan menikmati setiap apa yang ada disana.

“Sejarah membawa saya ke sini.

Saya sukakan sejarah sejak di bangku sekolah dan mula fokus mengenai terbentukn­ya kerajaan Turki hari ini waktu di sekolah tinggi.

“Bagaimana Empayar Uthmaniyah menakluk negara lain dan dengan kukuh mengendali­kannya cukup mengagumka­n saya. Sebab itu saya ambil keputusan datang dan lihat sendiri,” katanya.

BOLEH LIHAT SENDIRI

Kalau sebelum ini cuma lihat di peta atau televisyen, Javier terharu apabila menjejakka­n kaki di Constantin­ople, nama asal bagi Istanbul, Turki pada era Byzantine sekitar abad ke-13.

“Apa saja yang kita suka akan mudah untuk buatkan hati tersentuh. Begitu juga saya. Tak perlu lama, hari pertama sampai di sini pun saya dah kagum dengan apa saja yang dilihat sepanjang jalan.

“Dua bulan saya maksimumka­n peluang dengan melawat tempat sejarah yang lain seperti Bursa, Izmir, Antalya, Cappadocia, Konya, Pulau Cyprus dan Ankara.

“Walaupun saya bukan beragama Islam, kekuatan kerajaan Uthmaniyah memberi inspirasi kepada saya untuk lebih mengenal sejarah dunia secara amnya,” katanya yang meneroka Jordan sebelum ke Turki.

RASA LEBIH DEKAT

Javier menjelaska­n, walaupun banyak lagi empayar lain bertapak di seluruh dunia, kerajaan Uthmaniah paling hebat baginya.

“Nak dibandingk­an dengan Hitler,

Keagungan sejarah Empayar Uthmaniyah bawa lelaki Mexico ke Turki

empayar British atau sebagainya, akan ada kehebatan dan sebab kejatuhan masing-masing. Tapi hati saya terpaut di Turki.

“Bagaimana zaman kepemimpin­an Sultan Muhammad ke-II yang memimpin empayar itu bermula pada 1453 sehingga ia digeruni dunia,“katanya.

Percampura­n agama dan budaya di Turki hari ini cukup unik, jelasnya selain dilengkapi keindahan alam semula jadi yang berbeza daripada negaranya sendiri.

“Meneroka negara lain dengan memahami sejarah pembentuka­nnya memberi kepuasan maksimum buat saya. Saya cadangkan orang lain juga untuk sama-sama menghargai apa yang kita ada hari ini,“katanya.

 ??  ?? BERJAYA menjejakka­n kaki di Cappadocia.
BERJAYA menjejakka­n kaki di Cappadocia.
 ??  ?? BERLATAR belakangka­n bandar.
BERLATAR belakangka­n bandar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia