Harian Metro

Pusing kampung kibar Jalur Gemilang

-

Kota Bharu: Lebih 1,000 warga Sekolah Kebangsaan (SK) Mentuan, di sini, dan penduduk setempat menjayakan program menyemarak­kan semangat Hari Kebangsaan ke-60 peringkat sekolah itu, semalam.

Program bermula jam 8 pagi dan berakhir 12.30 tengah hari itu diisi beberapa acara antaranya mengibarka­n Jalur Gemilang, nyanyian lagu Negaraku, lagu Selamat Sultan dan lagu sekolah selain aktiviti kayuhan berbasikal sejauh tiga kilometer dari sekolah itu ke beberapa kampung sekitar.

Guru Besar SK Mentuan Che Sazali Che Ibrahim berkata, pihaknya tidak mahu ketinggala­n dalam menyemarak­kan sambutan hari kemerdekaa­n negara Kuantan: Bahang sambutan Hari Kebangsaan semakin terasa sebaik memasuki kawasan perumahan Taman Indera Sempurna, di sini, apabila 200 pendudukny­a bersatu hati menghias kediaman masing-masing dengan Jalur Gemilang.

Penduduk di kawasan perumahan itu mengambil inisiatif menganjurk­an pertanding­an Bulan Kemerdekaa­n bagi memeriahka­n sambutan yang tinggal kurang dua minggu lagi.

Malah, penduduk tidak kisah berhabis sehingga RM250 untuk membeli Jalur Gemilang serta peralatan lain termasuk kayu dan tali pengikat, lebih menarik aktiviti menghias itu dilakukan secara gotong-royong.

Penduduk, Md Amin Sarju, 52, sanggup berbelanja lebih dengan mengatur program berkenaan.

Program berkenaan berjaya menarik penyertaan guru, murid, dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Mentuan serta masyarakat setempat mengambil bahagian dalam mengibarka­n Jalur Gemilang selain kayuhan merdeka bagi pengisian acara bagi menyemarak­kan semangat kemerdekaa­n.

“Seramai 300 murid dan guru serta komuniti setempat turut menjayakan kayuhan berbasikal sejauh tiga kilometer bermula dari sekolah itu menuju ke beberapa kampung sekitar termasuk Binjai,” katanya pada majlis perasmian berkenaan yang disempurna­kan Ketua UMNO Bahagian Kubang Kerian Datuk Seri Muhammad Abdul Ghani.

Perjalanan kira-kira 35 minit dari stesen Transit Aliran Massa (MRT) Kajang menuju Muzium Negara melalui 19 stesen dengan percuma sudah cukup menggembir­akan 120 pelajar istimewa Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kajang Utama yang kebanyakan­nya pertama kali menggunaka­n perkhidmat­an itu.

Mereka yang terdiri daripada pelajar dengan masalah penglihata­n dan pembelajar­an merasai pengalaman itu dalam program santai dianjurkan Program Pendidikan Khas Integrasi SMK Kajang Utama dengan kerjasama

 ??  ?? MUHAMMAD (tengah) dan Che Sazali (kiri) bersama sebahagian warga sekolah mengayuh basikal yang dihiasi Jalur Gemilang.
MUHAMMAD (tengah) dan Che Sazali (kiri) bersama sebahagian warga sekolah mengayuh basikal yang dihiasi Jalur Gemilang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia