Harian Metro

Benjamin penuhi impian bapa

-

Kuala Lumpur: Berbekal peralatan yang ditempah khas dengan harga RM75,000, Benjamin Khor berjaya memenuhi impian bapanya, Edward Khor dengan memenangi emas acara menembak double trap di Lapangan Menembak Subang, semalam.

Benjamin dan seorang lagi penembak negara, Abraham Eng, 15, bersaing hebat untuk menduduki tangga teratas apatah lagi atlet muda itu mendahului di pusingan awal.

Bagaimanap­un, Benjamin bangkit untuk memecahkan 71 daripada 80 sasaran sekali gus diumumkan sebagai pemenang sambil Abraham melakar 66 mata.

Penembak Thailand, Sirawit Temmart menduduki tangga ketiga dengan 44 mata.

Ia saat yang menggembir­akan buat Benjamin apatah lagi bapanya, Edward berada dalam kelompok penonton yang menyaksika­n acara berkenaan.

Benjamin menyifatka­n Edward sebagai bukan saja bapa tetapi juga jurulatih dan sumber inspirasi setiap kali bertanding.

Edward yang juga bekas penembak kebangsaan, sanggup berbelanja besar dengan membekalka­n peralatan terbaik buat anaknya itu sepanjang menjalani latihan sejak tiga tahun lalu.

“Benjamin menggunaka­n antara senjata api terbaik untuk acara hari ini (semalam). Dia menggunaka­n senjata apa jenama ‘Perazzi’ dan ia terkenal sebagai peralatan terbaik dalam sukan ini,” kata Edward yang pernah memenangi gangsa double trap berpasukan bersama Benjamin di Sukan Komanwel New Delhi 2010.

“Saya menempah senjata itu di Itali dan ia dibuat khas untuk Benjamin. Justeru, dia berjaya memenuhi impiannya hari ini.

“Dia memenuhi hajat saya. Dia mencapai sesuatu yang sebelum ini tidak dapat saya laksanakan. Saya tewas dalam percubaan memenangi emas ketika temasya 2001 (KL), 2005 (Manila) dan 2007 (Korat).

“Satu-satunya emas Sukan SEA yang saya menangi ialah gangsa pada 2005.”

Sementara itu, Benjamin berkata, emas yang dimenangin­ya akan dihadiahka­n kepada bapanya dan mengaku sudah lama mengimpika­n saat-saat demikian.

 ?? FOTO: ROSDAN WAHID ?? BENJAMIN (kanan) bersama Abraham merangkul emas dan perak di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan Subang, semalam.
FOTO: ROSDAN WAHID BENJAMIN (kanan) bersama Abraham merangkul emas dan perak di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan Subang, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia