Harian Metro

Taeguk Warriors buru kemenangan di Uzbekistan

-

Seoul: Jurulatih Korea Selatan, Shin Tae Yong (gambar) berjanji akan mengukuhka­n kekuatan mental pasukannya untuk mencatat kemenangan ke atas Uzbekistan malam ini yang akan memastikan kelayakan Piala Dunia buat kali kesembilan berturut-turut.

“Kami akan pulang dengan kemenangan, tidak kira apa sekali pun,” kata Tae Yong menjelang aksi terakhir Kumpulan A zon Asia di Tashkent.

Skuad The Taeguk Warriors, yang hanya menang sekali dalam lima aksi kelayakan terakhir hanya mampu seri tanpa jaringan ketika berdepan Iran yang beraksi dengan 10 pemain dan terus menggugat harapan mereka untuk layak.

Kekalahan di Uzbekistan akan menyaksika­n pasukan yang layak ke separuh akhir 2002 itu gagal ke kejohanan global itu buat kali pertama sejak 1982 jika pasukan di tangga ketiga Syria mampu memberi kejutan di Tehran awal pagi esok.

Iran yang tidak kalah sudah layak apabila mendahului Kumpulan A dengan 21 mata dan gawang mereka masih gagal dibolosi.

Korea Selatan di tangga kedua dengan 14 mata tetapi kedua-dua Syria dan Uzbekistan mengumpul 12 mata.

Kedudukan tangga ketiga bermakna mereka perlu menempuh perlawanan play-off untuk tiket ke Russia tahun depan.

“Kami berada dalam situasi sukar namun kami akan memperkuku­hkan kekuatan mental kami dan menang,” kata Tae Yong yang pasukannya gagal melakukan percubaan tepat ke atas Iran biarpun pasukan pelawat beraksi selama 40 minit dengan 10 pemain. AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia