Harian Metro

60 kenderaan di enam KRT semarak Konvoi Merdeka

-

Klang: Bagi mengeratka­n hubungan dan memperkuku­hkan semangat perpaduan, seramai 300 penduduk membabitka­n enam Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Parlimen Kota Raja menyertai Konvoi Merdeka, di sini, semalam.

Konvoi kali ke-11 itu disemarakk­an lagi dengan perarakan sejauh lima kilometer oleh 60 kenderaan di sekitar Kota Raja.

Ketua MIC Kota Raja Datuk R S Maniam berkata, beberapa kawasan di Selangor turut mengadakan konvoi sama dan bergabung untuk mengeratka­n lagi ikatan perpaduan sedia ada.

“Semangat perpaduan sudah lama wujud dan saya dapat melihat banyak permasalah­an yang timbul Kota Kinabalu: Polis Sabah akan memperketa­tkan kawalan keselamata­n di seluruh negeri ini sepanjang sambutan Hari Malaysia Peringkat Kebangsaan yang berlangsun­g di Kompleks Sukan

Likas di sini, bermula 15 hingga 17 September ini.

Pesuruhjay­a

Polis Sabah Datuk Ramli Din berkata, langkah berjaga-jaga itu diambil supaya tiada pergerakan militan atau pengganas yang mengambil kesempatan lolos ke negeri ini ketika persiapan menyambut Hari Malaysia berlangsun­g.

Menurut Ramli, keanggotaa­n pasukan kontinjen negeri mencukupi untuk dapat diselesaik­an dengan mudah.

“Sebagai contoh, penduduk baru-baru ini berdepan masalah kutipan sampah, namun mereka bersepakat mencari jalan penyelesai­annya,” katanya ketika ditemui selepas majlis pelepasan kumpulan konvoi itu.

Sementara itu, Pegawai Perpaduan Daerah Klang Syahilawan­i Noordin berkata, program berkenaan dijalankan setiap tahun bagi daerah ini dengan pembabitan ahli keluarga merangkumi pelbagai peringkat usia.

“Melalui konvoi ini, kita turut menjalinka­n kerjasama erat dengan agensi penguat kuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi melancarka­n lagi pergerakan, sekali gus mempamerka­n semangat memantau keselamata­n negeri, pengunjung dan kawalan lalu lintas sepanjang program itu termasuk kawalan ketat di setiap sempadan masuk.

“Keanggotaa­n kita mencukupi untuk memantau keselamata­n negeri dan kawasan penganjura­n Hari Malaysia cintakan negara.

“Kita berharap akan terus mendapat penyertaan yang sepanjang program itu berlangsun­g kelak.

“Biarpun tiada laporan militan yang lolos, pasukan keselamata­n negara sentiasa berjaga-jaga,” katanya ketika ditemui pada program Kayuhan Patriot Hari Malaysia di pekarangan Kompleks Pentadbira­n Kerajaan Negeri, dekat sini. lebih ramai pada penganjura­n berikutnya terutama golongan belia

Menurutnya, antara tumpuan pasukan polis adalah memastikan keadaan lalu lintas terkawal sepanjang tiga hari penganjura­n program itu.

Mengulas mengenai risikan terkini pergerakan militan, Ramli berkata, tiada militan yang lolos di kawasan perairan negeri kerana mereka adalah generasi pemimpin masa depan,” katanya. terutama di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE) sepanjang tahun ini.

Sementara itu, Kayuhan Patriot Hari Malaysia disertai 500 peserta membabitka­n laluan sepanjang 18 kilometer (km) dari Kompleks Pentadbira­n Kerajaan negeri sehingga ke Padang Merdeka dan kemudian berpatah semula ke garisan permulaan.

Lebih menarik, kayuhan ini turut disertai Ketua Pengarah Biro Tata Negara (BTN) Datuk Ibrahim Saad, Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Sukarti Wakiman, Datuk Bandar Kota Kinabalu Datuk Yeo Boon Hai dan Menteri Pembanguna­n Masyarakat dan Hal Pengguna Sabah Datuk Jainab Ahmad Ayid.

Program itu disempurna­kan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Hajiji Nor mewakili Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman.

 ??  ??
 ??  ?? MANIAM (dua kanan) melepaskan 60 kenderaan peserta konvoi.
MANIAM (dua kanan) melepaskan 60 kenderaan peserta konvoi.
 ??  ?? HAJIJI (dua dari kanan) pada majlis pelancaran program Kayuhan Patriot Hari Malaysia di Likas, Kota Kinabalu.
HAJIJI (dua dari kanan) pada majlis pelancaran program Kayuhan Patriot Hari Malaysia di Likas, Kota Kinabalu.
 ??  ?? PELBAGAI kenderaan mengambil bahagian dalam konvoi sejauh lima kilometer.
PELBAGAI kenderaan mengambil bahagian dalam konvoi sejauh lima kilometer.
 ??  ?? Kanak-kanak bersemanga­t menyanyika­n lagu Negaraku, Tanggal 31 dan Jalur Gemilang.
Kanak-kanak bersemanga­t menyanyika­n lagu Negaraku, Tanggal 31 dan Jalur Gemilang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia