Harian Metro

3,500 tetamu hadiri Majlis Santapan Teh Diraja Nikmat negara aman

- Siti A'isyah Sukaimi sitiaisyah@hmetro.com.my

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V semalam berkenan berangkat menghadiri Majlis Santapan Teh Diraja bersempena sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka di Istana Negara, di sini.

Majlis yang dihadiri 3,500 tetamu termasuk menteri Kabinet, duta asing, pegawai kanan

Mengutuk tindakan keganasan dilakukan kerajaan Myanmar terhadap etnik Rohingya dan pada masa sama sentiasa bersyukur terhadap keamanan dan kesejahter­aan dinikmati masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa serta agama.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, keadaan dan suasana aman serta sejahtera di negara ini bukti rakyat saling menerima antara satu sama lain biarpun wujud perbezaan dari segi budaya, agama dan bangsa.

“Kita boleh bergurau senda, bergelak ketawa, hidup dalam keadaan sejahtera walaupun berbilang kaum sebab negara kita aman.

“Malah, kita saling menerima antara satu sama lain serta sentiasa mengucapka­n ‘selamat datang’ kepada sesiapa saja tetamu yang datang ke negara ini.

“Bagaimanap­un, cuba kita kenang nasib etnik Rohingya yang diseksa, dipancung, dibakar dan dibunuh dengan kejam jadi, kita mahu rakyat di seluruh negara menolak dan bangun bersama mengutuk kekejaman itu,” katanya berucap pada Majlis Penutup Merdeka Rides 2017 di Dataran Putrajaya, di sini, semalam.

Pada masa sama, beliau menyeru bekas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Kofi Annan, yang mempengeru­sikan Suruhanjay­a Penasihat mengenai Rakhine supaya menarik perhatian pelbagai kerajaan serta penerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Persekutua­n 2017 itu turut diserikan dengan acara memotong kek oleh Seri Paduka.

Antara tetamu kenamaan yang hadir ialah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Sharif. pertubuhan lain terhadap nasib etnik Rohingya.

“Ambil kepedulian terhadap etnik Rohingya... jangan fikir mengenai perbezaan agama, kaum dan yang penting ialah, rasa perikemanu­siaan mesti ditanamkan sebagai

Pada majlis yang kali pertama diadakan sejak Seri Paduka menaiki takhta sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 pada 13 Disember lalu, Sultan Muhammad V berkenan bersalaman dengan kenamaan serta hadirin.

Majlis diserikan dengan persembaha­n nyanyian oleh artis tempatan Jay Jay dan Siti Nordiana diiringi orkestra Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Lapan belas kek gergasi pelbagai tema dan warna yang dipersemba­hkan beberapa hotel sekitar Lembah Klang dan Kota Bharu, Kelantan bersempena sambutan itu turut dipamerkan di hadapan Dewan Santapan Utama. – BERNAMA

 Ahmad Zahid seru bangkit bersama kutuk kekejaman terhadap Rohingya

tanda semangat antarabang­sa untuk membantu mereka.

“Kita mahu apa yang dialami mereka turut dirasai kita dan kita mahu pemimpin dalam pemerintah­an Myanmar dengarlah suara ASEAN dan dunia, sekali gus ambil kepedulian etnik Rohingya ini.

“Mereka bukan binatang, tetapi manusia yang perlu diberi perhatian oleh tentera, pemimpin dan pemerintah Myanmar sendiri,” katanya.

 ?? FOTO: MOHD FADLI HAMZAH ?? AHMAD Zahid membuat kutipan derma kilat bagi membantu etnik Rohingya selepas berucap pada Majlis Penutup Merdeka Rides 2017.
FOTO: MOHD FADLI HAMZAH AHMAD Zahid membuat kutipan derma kilat bagi membantu etnik Rohingya selepas berucap pada Majlis Penutup Merdeka Rides 2017.
 ??  ?? SULTAN Muhammad V diiringi Ahmad Zahid (kiri) memotong kek pada Majlis Santapan Teh Diraja sempena sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka.
SULTAN Muhammad V diiringi Ahmad Zahid (kiri) memotong kek pada Majlis Santapan Teh Diraja sempena sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia