Harian Metro

Sunway Property cadang tinjau banyak kawasan

- Syarifah Dayana Syed Bakri am@hmetro.com.my

Lumpur: Sunway Property, pemaju hartanah terkemuka negara merancang untuk meninjau lebih banyak kawasan berpotensi tinggi khususnya di sekitar kawasan pembanguna­n berorienta­sikan transit (TOD).

Pengarah Urusan bagi Malaysia dan Singapura Sunway Property, Sarena Cheah berkata, penerokaan peluang itu bukan saja dapat meningkatk­an pertumbuha­n hartanah pada masa depan,

The Holstein Milk Company Sdn Bhd, pengeluar produk susu segar jenama Farm Fresh dijangka mampu mendapatka­n sehingga 27,000 liter susu lembu segar sehari selepas ladang ternakan yang baru dibeli di Melbourne, Australia beroperasi sepenuhnya pada tahun depan.

Pengarah Operasinya, Azmi Zainal berkata, pihaknya membuat keputusan membeli ladang ternakan di Melbourne kerana bekalan susu segar di Malaysia tidak mencukupi.

“Permintaan produk berasaskan susu segera sangat tinggi untuk pasaran tempatan, namun bekalan tidak mencukupi. Maka, kami mengambil keputusan mendapatka­n baka lembu yang mampu menghasilk­an susu dalam jumlah yang banyak iaitu baka Holstein.

“Bagaimanap­un, baka jenis ini tidak boleh dibawa masuk ke Malaysia dan kami mengambil keputusan untuk membawa masuk susu yang diproses di sana ke pasaran Malaysia menerusi kilang yang akan dibina pertengaha­n tahun depan,” katanya ketika ditemui Bisnes Metro. malah dapat mengembang­kan lagi cabang perniagaan kumpulan.

“Sehingga kini, kami sudah mengambil alih lima kawasan membabitka­n Kampung Attap, Kajang dan Wangsa Maju dengan nilai untuk dibangunka­n bernilai RM5.5 bilion.

“Lokasi berdekatan jalan raya dan khususnya pengangkut­an awam seperti Transit Aliran Massa (MRT) dan Transit Aliran Ringan (LRT) mampu memberikan tambah nilai kepada setiap pembanguna­n hartanah sekali gus menawarkan pengguna dengan lebih banyak capaian,” katanya pada sidang media selepas majlis mengumumka­n pembukaan hotel terbaru Sunway Hotels & Resorts iaitu Sunway Velocity Hotel pada 20 September ini di Kuala Lumpur, semalam.

Cheah berkata, pihaknya sentiasa mempertimb­angkan faktor lokasi kerana ia membantu mempelbaga­i dan mengukuhka­n lagi kehadiran jenama kumpulan di kawasan pembanguna­n.

Katanya, persekitar­an kelembapan ekonomi adalah peluang terbaik untuk kumpulanny­a meneroka peluang bagi meningkatk­an lagi pertumbuha­n kumpulan.

Ketika ini, Sunway Property memiliki bank tanah berkeluasa­n kira-kira 1,335 hektar dengan nilai pembanguna­n kasar sebanyak RM55 bilion.

 ??  ?? CHEAH selepas majlis mengumumka­n pembukaan hotel terbaru Sunway Hotels & Resorts, semalam.
CHEAH selepas majlis mengumumka­n pembukaan hotel terbaru Sunway Hotels & Resorts, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia