Harian Metro

Pantau anak jauhi jenayah

-

 Ibu bapa cuai wajar diheret ke mahkamah

berkenaan juga bertujuan meningkatk­an kesedaran orang ramai berkenaan jenayah seksual serta cara melindungi kanak-kanak daripada jenayah itu.

“Jika kita lihat, kempen kesedaran ini tidak dijalankan secara berterusan. Sebab itu kita mahu semua masyarakat peka dengan perkara ini.

“Jenayah seksual membabitka­n kanak-kanak semakin meningkat. Berdasarka­n statistik, 571 kes termasuk sumbang mahram dilaporkan berlaku tiga bulan pertama tahun ini,” katanya. Seorang kanak-kanak lelaki panik hampir sejam apabila kaki kanannya tersepit di dalam lubang tandas di rumahnya.

Dalam kejadian jam 8 malam kelmarin, mangsa, Saiful Arif Khairul Azlan, 9, dipercayai tergelinci­r dan kakinya termasuk ke dalam lubang tandas itu di kediamanny­a di Taman Sri Tanjung Fasa 3 di sini.

Difahamkan, jeritan mangsa di dalam tandas itu didengari bapanya sebelum bertindak membuat panggilan kecemasan kepada pasukan Bomba dan Penyelamat (BBP) Semenyih.

Komander Operasi, Md Suhaimi Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 8.46 malam dan sepasukan anggota bergegas ke lokasi.

“Seramai tujuh anggota dan pegawai dikerah ke lokasi. Anggota bomba segera berusaha mengeluark­an kaki mangsa daripada lubang tandas berkenaan.

“Anggota bomba turut menenangka­n mangsa dan menyuruh mangsa cuba mengeluark­an kakinya daripada lubang itu namun tidak berjaya akibat tersangkut,” katanya.

Susulan itu, anggota bomba memecahkan mangkuk tandas sebelum berjaya mengeluark­an kaki mangsa.

 ?? Dr Aishah Salleh ?? DR Aishah (dua kanan) menunjukka­n pamplet seminar di sidang media di Bangunan Umno Selangor. Ibu bapa tetap perlu memerhati tingkah laku anak, ambil tahu ke mana mereka pergi dan dengan siapa mereka berkawan. Kena tahu mana mereka pergi selepas balik sekolah”
Dr Aishah Salleh DR Aishah (dua kanan) menunjukka­n pamplet seminar di sidang media di Bangunan Umno Selangor. Ibu bapa tetap perlu memerhati tingkah laku anak, ambil tahu ke mana mereka pergi dan dengan siapa mereka berkawan. Kena tahu mana mereka pergi selepas balik sekolah”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia