Harian Metro

30 TAHUN, 145 IJAZAH

- Agensi

 Lelaki miliki sijil akademik paling banyak di dunia tekad terus belajar

Seorang lelaki di sini dianggap individu paling banyak menggengga­m ijazah di dunia apabila mempunyai 145 sijil akademik dalam tempoh 30 tahun.

Profesor VN Parthiban yang mengajar di beberapa universiti di sini berkata, dia masih dahagakan ilmu dan tidak merancang berhenti belajar.

Parthiban, 56, memberitah­u, perjalanan­nya bermula Boston: Seorang badut antara calon yang bakal bertanding dalam pilihan raya ahli majlis di Majlis Perbandara­n Boston, Amerika Syarikat.

Pat Payaso antara tiga calon baru bersaing bersama empat penyandang kerusi ahli majlis dalam pilihan raya yang berlangsun­g pada 7 November ini.

Payaso yang memakai kostum badut tidak menggunaka­n suara untuk berkempen.

Ketika sidang media bersama calon lain baru-baru ini, Payaso tidak bercakap tetapi menggunaka­n beberapa peralatan dan carta untuk menjawab soalan wartawan.

Dalam kempen di YouTube, Payaso menggelar dirinya ‘ahli politik Boston yang jujur’ dan berjanji untuk mencium bayi, membantu kanak-kanak masuk ke sekolah terbaik serta berusaha mewujudkan perumahan mampu milik. sejak dia mengambil ijazah pertama di sebuah universiti di sini kira-kira 30 tahun lalu.

Katanya, dia bukan seorang pelajar yang pintar dan tidak pandai mengatur waktu belajar menyebabka­n

Akhbar Boston Herald melaporkan, nama sebenar lelaki itu adalah Kevin McCrea sebelum dia menukar nama kepada Payaso yang bermaksud badut dalam bahasa Sepanyol, pada Februari lalu. dia selalu gagal dalam peperiksaa­n.

Bagaimanap­un, selepas beberapa kali berusaha dia akhirnya berjaya mendapatka­n ijazah pertamanya.

Kerana tertarik dengan subjek dan kajian yang ditawarkan di universiti, Parthiban mengambil keputusan untuk belajar semula bagi mendapatka­n ijazah keduanya. Sejak itu, Parthiban mula ketagih belajar dan dia mengambil beberapa jurusan ijazah dan diploma pada satu-satu masa.

“Selama 30 tahun hidup saya dihabiskan dengan proses belajar dan membuat persediaan menghadapi peperiksaa­n,” katanya.

Dia sebelum ini pernah bertanding merebut kerusi ahli majlis pada 2005 dan pilihan raya datuk bandar Boston pada 2009.

Pengerusi kempen Payaso, Steven Croes berkata, pihaknya masih mengatur kempen

Parthiban kini mempunyai tiga ijazah sarjana sains, lapan ijazah sarjana undang-undang, lapan ijazah sarjana kewangan, sembilan ijazah sarjana pentadbira­n perniagaan, 10 ijazah sarjana seni dan 12 ijazah dalam pelbagai bidang kajian.

Apabila ditanya apakah subjek yang tidak disukainya, Parthiban dengan pantas menjawab, matematik.

Malangnya, terdapat kesan sampingan negatif yang dialami Parthiban kerana terlalu banyak mengingati maklumat.

Parthiban kini mengalami kesukaran mengenali wajah seseorang dan dia juga sering lupa jalan yang sering dilaluinya.

Namun, bapa kepada dua anak itu masih berazam untuk belajar lagi. pilihan raya dan yakin calon itu layak untuk menjadi ahli majlis.

“Keazaman dan pengalaman Payaso meyakinkan saya untuk menyokongn­ya dalam pilihan raya ini,” katanya. - Agensi

 ??  ?? PAT Payaso antara calon yang bertanding dalam pilihan raya majlis perbandara­n Boston pada 7 November depan. - Agensi
PAT Payaso antara calon yang bertanding dalam pilihan raya majlis perbandara­n Boston pada 7 November depan. - Agensi
 ??  ?? VN Parthiban tidak mahu berhenti belajar walaupun ingatannya terjejas akibat terlalu banyak mengingati maklumat. - Agensi
VN Parthiban tidak mahu berhenti belajar walaupun ingatannya terjejas akibat terlalu banyak mengingati maklumat. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia