Harian Metro

Dari tepi trek ke tengah litar

-

 Ibu tiga anak julang Anugerah Wanita Terpantas

pada suami untuk mencuba kerjaya yang selama ini saya dan anak hanya penonton setianya di tepi trek,” kata ibu tiga cahaya mata itu.

Beliau berkata, seorang pelumba wanita perlu mempunyai kecenderun­gan, disiplin dan berani menjayakan minat selain wang untuk penjagaan kereta dan peralatan memandu seperti topi keledar, pakaian dan kasut.

Sewaktu berpindah ke Terengganu sekitar 2011, Ee banyak melengkapk­an dirinya dengan latihan pemanduan hasil tunjuk ajar suami, malah tidak menyedari dirinya berbadan dua ketika itu.

“Selepas habis berpantang anak ketiga pada 2012, saya mengikut suami untuk latihan pemanduan gymkhana dan awal 2013 kali pertama menyertai pertanding­an gymkhana di

“Saya wanita tunggal dan perlu bersaing dengan 20 kenderaan lain yang dipandu peserta lelaki tetapi menduduki di tempat keempat untuk keseluruha­n perlumbaan,” katanya.

Tidak terhenti di situ, pada tahun sama dengan memandu Perodua Kelisa 1.0L, dia menyertai GRA National Autocross dalam kategori

Beliau menjulang nama dan dinobatkan juara keseluruha­n Kategori Class A 2013 dan juara keseluruha­n Kategori Production Class serta menerima Anugerah Wanita Terpantas.

Menurutnya, kos perbelanja­an mencecah RM30,000 kerana pada peringkat permulaan, mereka menggunaka­n kereta biasa yang dinaik taraf kepada kereta trek dan perlu membuat penambahba­ikan enjin, transmisi, brek serta keselamata­n.

“Perbelanja­an permulaan agak tinggi tetapi apabila stabil, kos membabitka­n yuran penyertaan dan penyelengg­araan saja,” katanya.

Sepanjang 2014 pula, beliau banyak menyertai

seperti di Karnival Permotoran Negeri Terengganu (menang di tempat kedua kategori bawah

(kedua kategori wanita) dan

kategori wanita).

Pada 2015, beliau lebih serius dalam

dengan bertanding dalam

1300cc),

(kedua kategori terbuka),

(kedua

(Kategori Wanita Terbuka) dengan memandu Satria 1.3L dalam semua pusingan berlangsun­g di

Beliau muncul sebagai juara Kategori

diikuti

dan dinobatkan juara Kategori Wanita.

Ditanya mengenai pandangan keluarga, Ee berkata, pada awalnya ibu terkejut kerana beliau beralih minat tetapi akur apabila melihat suami sentiasa berada di sisi saya.

“Anak pun faham tanggungja­wab kami dalam perlumbaan sebegini, justeru setiap kali perlumbaan, mereka berada di dalam pit sambil menyiapkan kerja sekolah.

“Bayangkan, saya berlumba di atas litar, suami sibuk sebagai kru merangkap teknikal, sudah pasti tidak dapat memberi tumpuan kepada mereka.

“Tetapi mereka faham, patuh dan mampu mengawal tingkah laku daripada mengganggu pasukan lain,” katanya.

 ??  ?? NURSHARINA di samping suami dan anak-anaknya yang menjadi pendorong kejayaan dalam bidang permotoran.
NURSHARINA di samping suami dan anak-anaknya yang menjadi pendorong kejayaan dalam bidang permotoran.
 ??  ??
 ??  ?? NURSHARINA ketika menyertai perlumbaan MSF Racing 2017.
NURSHARINA ketika menyertai perlumbaan MSF Racing 2017.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia