Harian Metro

Kerja sebumbung jarang jumpa

-

Dr Rohaizak dan isteri, Dr Norazlin komited pada tugas di hospital sama

menyuruh kakitangan­nya melakukan pemeriksaa­n terhadap dirinya.

“Sewaktu bersekolah menengah, saya suka buat alasan sakit perut. Namun, ketika berjumpa doktor, dia hanya membaca akhbar dan meminta pembantuny­a memeriksa tekanan darah saya. Bermula saat itu, saya tekad mahu menjadi doktor yang benar-benar merawat pesakit dan bukan sepertinya,” katanya ketika ditemui di UKMSC, barubaru ini.

Selain Rohaizak, isteri, anak dan menantunya turut bergelar doktor. Isterinya, Prof Dr Norazlin Mohamed Ismail adalah Pakar Obstetrik dan Ginekologi di pusat perubatan yang sama, manakala anak serta menantunya bertugas di sebuah hospital di pantai timur.

Menurut Rohaizak, dia tidak pernah memaksa anak-anaknya menjadi seperti dirinya dan isteri kerana tahu perit jerih tugas sebagai doktor.

“Saya bersifat terbuka. Saya akan sokong citacita anak tetapi mungkin disebabkan sejak kecil sudah didedahkan pada dunia perubatan dan ikut ke dewan bedah menyebabka­n mereka sudah imun. Sejak mereka kecil, saya bawa mereka ke bilik bedah untuk menyaksika­n sendiri pembedahan yang dilakukan dengan mata kepala mereka sendiri.

 ??  ??
 ??  ?? BERSAMA isteri.
PROFIL
Nama: Rohaizak Muhammad
Umur: 51 tahun
Asal: Pasir Mas, Kelantan
Kelulusan: Ijazah Perubatan Universiti Glasgow, Scotland
BERSAMA isteri. PROFIL Nama: Rohaizak Muhammad Umur: 51 tahun Asal: Pasir Mas, Kelantan Kelulusan: Ijazah Perubatan Universiti Glasgow, Scotland
 ??  ?? KETIKA mengadakan
bengkel pembedahan
tiroid.
KETIKA mengadakan bengkel pembedahan tiroid.
 ??  ?? KETIKA perkahwina­n anak baru-baru ini.
KETIKA perkahwina­n anak baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia