Harian Metro

Hafizh perlu masa kuasai jentera SINDIRAN BERHARGA

- Fadhli Ishak fadhli.ishak@nst.com.my Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Pelumba Moto2, Hafizh Syahrin Abdullah berdepan kesukaran untuk menyesuaik­an diri pada hari pembukaan GP Australia, semalam.

Hafiz menamatkan sesi latihan bebas pertama di kedudukan ke-20 selepas mencatat masa satu minit 35.210 saat dan berjaya memperbaik­i masa kepada 1:35.065s di sesi kedua.

Tuah berganda buat pelumba PDRM, Mohd Elmi Jumari apabila memenangi peringkat keempat Tour de Selangor 2017, sekali gus merampas jersi Raja Pecut, semalam.

Pemenang peringkat kedua itu sekali lagi muncul pelumba terpantas apabila mencatat masa dua jam 04 minit 05 saat untuk mengunggul­i peringkat keempat pada saingan yang bermula dari Shah Alam ke Kuala Kubu Bharu sejauh 84 kilometer.

Dia berterima kasih kepada rakan sepasukan yang berkerja-keras dan jurulatih, Sarjan Manjit Singh yang sentiasa membakar semangat mereka untuk mencapai kejayaan dalam perlumbaan.

“Terus-terang saya katakan, jarang beliau (Manjit) memberikan pujian dengan kebanyakan­nya hanya menyindir kami. Namun, pendekatan yang digunakann­ya ternyata berhasil dengan saya

Hafizh yang akan meninggalk­an pasukan Petronas Raceline hujung musim ini berkata, dia yakin dapat memperbaik­i catatan itu pada sesi ketiga hari ini.

“Kami berjaya memperbaik­i catatan di sesi kedua. Jentera kami bertindak balas dengan baik berbanding sesi pertama,” kata Hafizh.

“Justeru, jentera saya masih sudah memenangi dua peringkat perlumbaan kali ini. Saya amat menghargai­nya,” kata pelumba berusia 27 tahun itu.

Malah, kejayaan memenangi peringkat keempat membolehka­n Elmi merampas jersi biru (Raja Pecut) yang disandang pelumba Team perlu dipertingk­atkan. Buat masa ini, sukar bagi saya untuk meningkatk­an kelajuan kerana saya tidak dapat menyesuaik­an diri dengan jentera.

“Pasukan membuat beberapa penambahba­ikkan terhadap jentera pada sesi kedua dan kami akan terus melakukann­ya pada sesi ketiga esok.”

Hafizh yang mendaki podium Sapura Cycling (TSC), Muhammad Zawawi Azman sejak peringkat pertama lagi.

Kedudukan Elmi yang kini mengumpul 35 mata bagaimanap­un masih belum selamat tatkala berbaki satu peringkat perlumbaan hari ini dengan Zawawi dan pelumba Sitra Kelantan Cycling buat kali kedua di Motegi minggu lalu, dijangka menyertai SIC Racing Team musim depan.

Sementara itu, pelumba Idemitsu Honda Team Asia, Khairul Idham Pawi menduduki tangga ke-29 pada sesi pertama selepas melakukan 1:37.023s dan di tempat ke-30 pada sesi kedua dengan catatan 1:36.286s.

Bagi saingan Moto3, Adam Norrodin menduduki tempat ke-11 di sesi pertama (1:39.353s), tetapi terbabas di sesi kedua. Team, Mohamad Saufi Mat Senan masing-masing mengumpul 25 mata serta masih mampu mencabarny­a.

Kejayaan Elmi di Kuala Kubu Bharu itu turut menafikan usaha Terengganu Cycling Team (TSG) mencapai kemenangan peringkat pertama di perlumbaan berstatus 2.2 Jelajah Asia dengan pelumba berpengala­man, Mohd Zamri Salleh terpaksa akur di tempat kedua diikuti Saufi ketiga.

Bagaimanap­un, ia kejayaan podium pertama bagi TSG selepas berlangsun­gnya empat peringkat perlumbaan dan pada masa yang sama rakan sepasukann­ya, Muhd Nur Aiman Mohd Zariff mengekalka­n jersi pelumba muda terbaik.

 Kata-kata jurulatih azimat Elmi rampas jersi Raja Pecut selepas ungguli peringkat keempat

 ?? FOTO: EIZAIRI SHAMSUDIN ?? ELMI (kiri) ceria meraikan kemenangan di garisan penamat, semalam.
FOTO: EIZAIRI SHAMSUDIN ELMI (kiri) ceria meraikan kemenangan di garisan penamat, semalam.
 ??  ?? ELMI (kiri) bersama penerima jersi kuning Muhammad Zawawi Azman dan penerima jersi putih Muhd Nur Aiman Mohd Zariff.
ELMI (kiri) bersama penerima jersi kuning Muhammad Zawawi Azman dan penerima jersi putih Muhd Nur Aiman Mohd Zariff.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia