Harian Metro

Johor DT, Helang Merah bakal ke final

- Nazri Abu Bakar bhsukan@bh.com.my

Melaka: Bekas pemain kebangsaan, Khalid Ali memilih Johor Darul Ta’zim (Johor DT) dan Kedah sebagai calon bagi pertembung­an final Piala Malaysia musim ini.

Sekali pun mengaku peluang tetap terbuka buat FELDA United dan Perak, baginya keputusan saingan separuh akhir pertama selain kelebihan bermain di gelanggang sendiri memberi kelebihan buat Johor DT dan Kedah.

Pada aksi pertama, Johor DT dan Kedah masing-masing berjaya mengikat kedudukan 1-1 di gelanggang lawan menuju pertembung­an di Larkin dan Alor Setar malam ini.

Malah, Harimau Selatan dan Helang Merah hanya perlu mempertaha­nkan jaringan di gelanggang lawan minggu lalu untuk mara ke final.

Bagaimanap­un, bekas pemain Selangor itu menganggap peluang buat pasukan pelawat tetap terbuka dan tuan rumah mampu dikejutkan seandainya leka sepanjang 90 minit permainan.

“Apapun, faktor jaringan di gelanggang lawan yang di miliki tuan rumah harus pantas dipadamkan FELDA dan Perak dengan perlu meledak jaringan seawal mungkin pada pertemuan penting itu jika berhasrat mencipta kejutan.

Namun, ia bukan tugas mudah buat mereka terutama berdepan pemain terbaik tuan rumah selain sokongan padu penyokong lawan.

“Malah, reputasi sebagai juara Liga Super empat musim berturut-turut (Johor DT) dan juara bertahan Piala Malaysia, Kedah juga dilihat bakal mengukuhka­n moral kedua-dua pasukan untuk mengisi slot final yang dijadualka­n di Stadium Shah Alam, pada 4 November,” katanya.

Malah, mereka pasti enggan menghampak­an peminat yang hadir di gelanggang sendiri berikutan ia satu kerugian buat skuad tuan rumah seandainya gagal ke final.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia