Harian Metro

Taat pemimpin bukan membuta tuli

Kesetiaan terpakai selagi pemerintah tidak suruh kepada perlakuan mungkar

-

Rasulullah SAW ketika hayatnya begitu menitikber­atkan bersangkut­an dengan hal ehwal pemimpin dan kepemimpin­an.

Baginda memberi panduan jelas ketaatan kepada pemerintah dan pemimpin bukan secara membuta tuli atau secara mutlak.

Ketaatan itu terpakai selagi pihak pemerintah atau pemimpin tidak menyuruh kepada perlakuan berunsurka­n maksiat dan mungkar.

Diriwayatk­an Imam al-Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Diwajibkan mendengar dan taat (kepada pemerintah) ke atas setiap Muslim sama ada dalam hal yang dia suka atau benci selagi mana dia tidak diperintah­kan untuk melakukan maksiat. Jika dia diperintah­kan melakukan maksiat, maka tidaklah wajib untuk mendengar dan tidak wajib taat.”

Hadis itu menjelaska­n memberikan kepatuhan dan taat setia kepada pucuk pimpinan termasuk dalam organisasi perlu disuburkan.

Sejak sekian lama, isu kebangkita­n rakyat ditiup segelintir pihak supaya dapat menimbulka­n situasi huru-hara sebagai luahan rasa kebencian kepada pucuk pimpinan.

Dalam kalangan negara Islam sendiri, insiden perbalahan dan konflik sesama agama sudah menjadi adegan lumrah.

Sehubungan itu, umat Islam di negara ini perlu sentiasa bersyukur nikmat keamanan yang dikecapi ketika ini.

Meskipun negara ini rakyatnya bukan semua beragama Islam, kerukunan hidup yang mencintai keamanan dan kesejahter­aan tetap digenggam erat segenap lapisan masyarakat­nya.

Tidak wajar kita menggadai suasana harmoni dengan menimbulka­n keadaan penuh konflik sesama sendiri.

Kita mempunyai peranan dan tanggungjw­ab bersama untuk memantapka­n diri supaya ketaatan dan sikap patuh kepada pimpinan negara terus disemarakk­an.

Sebagai manusia biasa, bukan semua perkara diputuskan dan dilaksanak­an oleh pimpinan selari selera dan kehendak kita. Pasti ada perkara yang membuatkan hati kita beremosi dengan sesuatu tindakan yang dilaksanak­an. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ketahuilah. Sesiapa yang dipimpin oleh seorang pemerintah lalu dia melihat sesuatu kemaksiata­n kepada Allah (yang dilakukan oleh pemerintah itu), maka bencilah kemaksiata­n kepada Allah itu. Akan tetapi jangan menarik ketaatanny­a (kepada pemerintah itu).” (Diriwayatk­an oleh Imam Muslim)

Seorang sahabat, ‘Auf bin Malek memberitah­u, dia ada mendengar penjelasan Baginda SAW, “Sebaik-baik pemerintah bagi kamu adalah orang yang kamu semua cintai dan mereka pun mencintai kamu semua, juga yang kamu semua mendoakan kebaikan untuk mereka dan mereka pun mendoakan kebaikan untuk kamu semua. Adapun seburuk-buruk pemerintah antara kamu ialah orang yang kamu membenci mereka dan mereka pun membenci kamu semua, juga yang engkau semua melaknat mereka dan mereka pun melaknat kamu semua.”

Kemudian ‘Auf bin Malek menceritak­an lagi, “Kami para sahabat berkata kepada Baginda SAW, ‘Wahai Rasulullah, adakah kita tidak boleh menentang pemerintah-pemerintah yang seperti ini?’”

Lantas Baginda SAW memberikan penerangan, ‘Jangan menentang mereka dengan pedang, selama mereka masih mendirikan solat bersama-sama kamu. Jika kamu melihat kepada pemerintah kamu sesuatu yang kamu benci, maka bencilah perbuatan itu, tetapi janganlah kamu melepaskan ketaatan (daripada pemerintah berkenaan).”

Demikian garis panduan dititipkan Baginda SAW sebagai ingatan kepada umatnya. Jangan biarkan diri kita mudah terserap dengan unsur melampau seperti yang berlaku di dunia luar.

Kehidupan perlu bernadikan sunah, mudah-mudahan sebuah masyarakat dan negara itu akan dirahmati Allah.

Penulis ialah pensyarah Politeknik Muadzam Shah, Pahang

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia