Harian Metro

Talak ‘senjata’ suami ugut isteri

-

Islam di Britain mempunyai hubungan sejarah sejak dari zaman pertengaha­n lagi.

Bukti paling awal pengaruh Islam di England ialah pada abad ke-8 ketika Offa iaitu Raja Anglo-Saxon Mercia memiliki duit syiling dengan cetakan bercorak Islam dikeluarka­n oleh Khalifah Al-Mansur.

Khalifah Al-Mansur adalah khalifah kedua Abbasiyah yang memerintah dari 754 hingga 775 Masihi.

Pada abad ke-16, umat Islam dari Utara Afrika, Timur Tengah dan Asia Tengah sudah berada di Kota London bekerja dalam pelbagai bidang seperti diplomat, penterjema­h sehinggala­h ke peniaga dan pemuzik.

Lawatan penulis ke menggunaka­n talak sebagai ugutan terhadap isteri supaya tidak melakukan apa yang tidak disukainya.

Ugutan terhadap isteri menggunaka­n talak sebagai senjata itu lambat laun akan memakan diri.

Islam menyusun atur bagaimana seorang suami perlu lakukan dalam menguruska­n isterinya sama ada untuk mendidik, memahami hak dan tanggungja­wab yang ditetapkan syarak.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan nusyuz (derhaka) hendaklah kamu menasihati mereka dan jika mereka berdegil, pulaukanla­h mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih berdegil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarny­a) kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahka­n mereka. Sesungguhn­ya Allah Maha Tinggi lagi

Maha Besar.” (Surah an-Nisa, ayat 34)

Jika prosedur itu dilakukan sewajarnya dan isteri tetap ingkar, maka suami boleh membuat permohonan ke mahkamah bagi mendapatka­n perintah isteri yang nusyuz kembali mentaatiny­a.

Dalam dua situasi dinyatakan di atas, lafaz talak sedemikian adalah talak bersyarat dan apabila sempurna syarat dinyatakan itu, maka jatuhlah talak dan seterusnya mengurangk­an jumlah talak.

Taklik bermaksud menggantun­gkan perceraian kepada sesuatu masa atau sesuatu perbuatan seperti kata suami kepada isterinya: “Sekiranya kau pergi ke tempat tertentu maka kau tertalak.”

Perceraian tidak berlaku ketika suami melafazkan taklik tetapi hanya berlaku sekiranya syarat disebutkan dalam lafaz itu dilanggar.

Jika yang dinyatakan untuk dua keadaan atau dua lafaz, jika berlaku perlanggar­an kedua-duanya maka jumlah talak hanya berbaki satu saja.

Melainkan jika suami ada mengucapka­n lafaz atau syarat lain terhadap isteri jika dilanggar, maka jumlah talak yang terakhir tiada.

Suami dan isteri itu bercerai tanpa ada baki talak. Sekiranya suami masih mahukan wanita itu sebagai isterinya, maka wanita itu perlulah berkahwin dengan lelaki lain.

Jika wanita itu diceraikan suami barunya, barulah suami tadi boleh kembali berkahwin semula dengan isterinya.

Apabila berlaku perlanggar­an syarat taklik, suami atau isteri hendaklah merujuk kes ke mahkamah syariah dengan memulakan prosiding dengan saman yang disertakan penyataan tuntutan menjelaska­n

 Allah tegah lelaki usah mencari jalan susahkan pasangan

secara terperinci mengenai perlanggar­an taklik talak.

Dalam prosiding perbicaraa­n, isteri perlu memberikan keterangan dan membuktika­n setakat mana perlanggar­an taklik talak itu berlaku dan disokong keterangan saksi jika ada.

Begitu juga dengan suami, sekiranya menafikan dakwaan isteri, suami perlu membawa saksi bagi menyokong keterangan­nya itu.

Penulis ialah peguam syarie

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia