Harian Metro

Sembilan militan rancang serang balai

-

Jakarta: Pihak berkuasa Indonesia menahan sembilan lelaki disyaki mempunyai kaitan dengan rangkaian militan yang setia kepada Daish dan merancang beberapa siri serangan terhadap balai polis, kata seorang jurucakap semalam.

Polis antikegana­san semakin berdepan kemunculan semula fahaman radikal tempatan di negara paling ramai penduduk Islam dunia itu, yang diinspiras­ikan kumpulan pelampau Daish.

Menurut polis, lapan lelaki ditahan di Riau dan seorang di Sulawesi Selatan. Semuanya didakwa mempunyai kaitan dengan rangkaian militan berprofil tinggi Indonesia, Jemaah Asharut Daulah (JAD) yang setia kepada Daish.

Jurucakap polis kebangsaan, Riwanto berkata: “Mereka merancang serangan di balai polis dari kawasan daerah sehingga wilayah.”

Menurutnya, suspek disyaki menyertai kem latihan di wilayah berhampira­n, di mana mereka belajar menembak dan membuat letupan.

Detachment 88, unit polis antikegana­san elit negara itu lazimnya meningkatk­an pemantauan dan serbuan menjelang hujung tahun untuk menghalang serangan menyasarka­n sambutan Tahun Baru dan Krismas serta lokasi popular pelancong.

Pihak berkuasa mengesyaki wujudnya ratusan pihak bersimpati dengan Daish di Indonesia, ada antaranya pergi ke Syria berjuang demi kumpulan itu. Negara dunia juga semakin dalam keadaan berjaga-jaga terhadap kepulangan militan dari medan perang dalam pada Daish semakin hilang pegangan di Asia Barat. - Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia