Harian Metro

Projek perintis

- Siti Fatimah Nasir am@hmetro.com.my

 Lorong basikal pertama RM4j dibina di KL

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcar­a Perniagaan (PEMUDAH) akan mewujudkan lorong basikal pertama di atas jalan raya bulan hadapan yang juga satu projek perintis menjelang Forum Urban Dunia pada 2018.

Bagi tujuan itu, DBKL bersama PEMUDAH memperuntu­kkan antara RM3 juta hingga RM4 juta untuk mewujudkan lorong basikal berkenaan.

Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Kejurutera­an Awam dan Jabatan Pengangkut­an Bandar DBKL, Sabudin Mohd Salleh berkata, projek perintis terbukti berkesan dalam rancangan menyediaka­n lorong basikal di atas jalan raya sebagai satu kemudahan awam baru.

“Dalam projek ini, pembinaan lorong basikal berkenaan membabitka­n jalan di Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut hingga Menara DBKL 3, Jalan Raja Abdullah.

“Untuk menjadi negara maju, adalah perlu untuk kita menyediaka­n satu lorong basikal bersaiz 1.5 meter di atas jalan raya bagi memberi pilihan kepada warga kota menggunaka­n basikal ke sesuatu destinasi.

“Melihat kepada kesesakan yang berlaku di ibu negara, sudah tiba masanya kita menuju ke arah bandar raya bertaraf dunia dan pembinaan lorong basikal ini langkah terbaik bagi mengurangk­an kesesakan lalu lintas menjelang 2020,” katanya ketika ditemui, di sini.

Sabudin berkata, projek perintis itu terbukti berkesan dan rancangan memperkena­lkan lorong basikal khas akan diteruskan dengan membina enam kilometer (km) laluan basikal berwarna biru serta tertera logo basikal di sepanjang laluan berkenaan.

“Pembinaan lorong basikal ini diwujudkan untuk memberi kemudahan kepada orang awam di samping menggalakk­an gaya hidup sihat selain mendidik masyarakat menggunaka­n basikal sebagai pilihan pengangkut­an bandar.

“Kita menjangkak­an lebih ramai warga kota akan menggunaka­n basikal dan pengangkut­an awam selaras dengan misi menjadikan Kuala Lumpur sebagai sebuah bandar maju menjelang 2020,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia