Harian Metro

Bintang muda Blues memukau

-

London: Pengurus Chelsea, Antonio Conte kagum dengan persembaha­n membanggak­an pemain mudanya ketika kemenangan 2-1 Piala Liga kepada Everton semalam dan berkata beliau akan menggunaka­n kejohanan itu bagi meneruskan pembanguna­n pemainnya.

Conte menukar pasukannya selepas kemenangan 4-2 ke atas Watford di Liga Perdana, Ahad lalu dan merehatkan beberapa pemain utama dengan memasukkan pemain 17 tahun, Ethan Ampadu disamping pemain Brazil, Kenedy dan Charly Musonda dalam kesebelasa­n utama.

Ampadu yang pertama kali disenarai dalam kesebelasa­n utama dan Kenedy bermain sepanjang perlawanan sementara Musonda digantikan pada minit ke-70 apabila Chelsea mendahului biarpun pasukan lawan memperoleh gol sagu hati pada masa tambahan menerusi Dominic Calvert-Lewin.

“Saya sangat gembira - malam ini saya menyaksika­n banyak perkara positif - persembaha­n pemain muda. Charly Musonda, Kenedy, Ampadu - dia baru berumur 17 tahun - mereka semua bermain permainan yang sangat bagus,” kata Conte selepas perlawanan.

“Adalah penting

untuk memberi kepercayaa­n kepada pemain ini dan saya gembira kerana saya mendapat jawapannya, jawapan yang saya nantikan selama ini.

“Saya rasa dalam permainan seperti ini, persembaha­n pemain muda semakin bagus - untuk melihat Ampadu pada malam ini adalah penting kerana kami tahu kami mempunyai ramai pemain muda yang masih boleh digilap dan memberikan mereka peluang.”

Conte berkata, pemain tengah, N’Golo Kante juga melakukan perkembang­an yang ketara selepas kembali pulih daripada kecederaan hamstring tetapi beliau juga gembira dengan persembaha­n Danny Drinkwater yang membuat penampilan sulung menentang Everton.

“Kami mempunyai tiga lagi musim lalu apabila pasukannya gagal layak ke Liga Juara-Juara dan ramai penyokong meluahkan rasa tidak puas hati termasuk mendesak beliau melepaskan jawatan yang sudah dipegang sejak 21 tahun lalu.

Bagaimanap­un, jurulatih berusia 68 tahun itu menandatan­gani kontrak lanjutan selama dua tahun selepas Arsenal mengalahka­n Chelsea di final Piala FA.

Kroenke berkata, beliau dan ahli lembaga pengarah kelab mengambil tindakan tepat dengan terus menawarkan kontrak baru kepada Wenger.

“Jawapan paling mudah ialah kami perlu melakukan sesuatu,” kata Kroenke.

“Adalah lebih sukar untuk tidak melakukan apa-apa. Kami sudah beberapa kali berdepan situasi sama di organisasi berbeza dan apa yang perlawanan sebelum rehat untuk perlawanan antarabang­sa dan mungkin melihat dia kembali cergas 100 peratus selepas perlawanan antarabang­sa. Saya boleh menyandark­an harapan kepadanya dalam perlawanan sebegini sekarang. Jika saya memutuskan untuk bermain dengan tiga pemain tengah, ini adalah sangat penting.” - Reuters kami tahu ialah Arsene menjalanka­n tugasnya dengan baik dan beliau individu paling tepat untuk membimbing kelab.

“Saya rasa beliau menumpukan perhatian yang lebih kepada kelab. Beliau mahu menang dan saya tidak melihat bahawa beliau ada melakukan kesilapan,” kata Kroenke.

Kroenke yang turut memiliki beberapa kelab lain dalam sukan berbeza seperti Los Angeles Rams di saingan NFL dan Denver Nuggets di NBA, berkata tidak timbul isu mengapa beliau harus menjual 67 peratus pegangan sahamnya di dalam Arsenal.

“Cuba lihat sejarah kami,” kata ahli perniagaan Amerika Syarikat berusia 70 tahun itu yang tidak begitu popular di kalangan penyokong Arsenal. - AFP

 ??  ?? AMPADU (kiri) dapat pujian Conte.
MUSONDA
AMPADU (kiri) dapat pujian Conte. MUSONDA
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia