Harian Metro

Terus komited majukan sukan permotoran negara

- Mohd Hafizee Mohd Arop hafizee@hmetro.com.my

Sepang: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan kerajaan akan terus komited dalam memajukan sukan permotoran di negara ini, terutamany­a perlumbaan motosikal.

Beliau berkata, Malaysia memberi perhatian serius kepada sukan permotoran dan Grand Prix Motosikal adalah satu daripada acara terbesar yang dianjurkan negara ini.

“Kami baru-baru ini mengucapka­n selamat tinggal kepada perlumbaan Formula One selepas 19 tahun penganjura­n yang gemilang, namun kami komited untuk terus menyokong pembanguna­n sukan permotoran di Malaysia, terutamany­a perlumbaan motosikal.

“Saya tahu usaha di peringkat akar umbi telah pun digerakkan ke arah itu, dan saya ingin menegaskan sokongan kerajaan kepada apa juga inisiatif yang akan membantu melonjakka­n kedudukan Malaysia di pentas sukan permotoran global,” katanya.

Najib dipetik sebagai berkata demikian dalam ucapan

Pembinaan jambatan menghubung­kan Bagan Datuk dan Kampung Sejagop di Perak Tengah yang dijangka siap pada Julai 2020 akan memberikan manfaat kepada penduduk kedua-dua dtempat itu dan daerah Manjung.

Projek bernilai RM446.9 juta itu yang memulakan pembinaann­ya 3 Julai lalu itu hasil peruntukan Kerajaan Pusat melalui Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11).

Pembinaan itu sekali gus memendekka­n jarak perjalanan dari daerah Bagan Datuk ke Perak Tengah iaitu dari 50 kilometer (km) kepada 10.2km.

Majlis pecah tanah Projek Membina Jambatan Bagan Datuk, Daerah Bagan Datuk ke Kampung Sejagop, Daerah Perak Tengah itu disempurna­kan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di tapak projek berdekatan pekan Bagan Datuk, di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin dan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Projek itu membabitka­n alu-aluan beliau dalam buku program rasmi Grand Prix Motosikal Malaysia Shell 2017.

Selepas menjadi tuan rumah buat kali pertama di litar yang terkenal, Litar Batu Tiga, Shah Alam pada 1991, Najib menarik perhatian bahawa MotoGP Malaysia merupakan acara antarabang­sa paling panjang yang dianjurkan di negara ini.

Beliau berkata, populariti pembinaan jambatan sejauh 1.5 km menghubung­kan Bagan Datuk dengan Kampung Sejagop di daerah Perak Tengah serta jalan tuju ke jambatan sepanjang 8.7km, sistem pembentung­an dan saliran di sepanjang jalan utama.

Selain itu, persimpang­an acara itu terpancar daripada jumlah besar pengunjung yang berada di litar itu setiap tahun dengan lebih 160,000 penonton memberi sorakan semangat kepada pelumba sepanjang perlumbaan itu berlangsun­g pada hujung minggu, tahun lalu.

“Semestinya, para peminatlah yang menjadikan acara ini begitu istimewa, dan untuk itu, saya ingin mengucapka­n terima kasih.

“Saya dimaklumka­n bahawa tiket bagi tempat duduk utama habis dijual dua bulan sebelum acara berlangsun­g dan ini menjadi bukti sokongan padu anda kepada MotoGP Malaysia, menjadikan­nya satu daripada acara paling berjaya di Litar Antarabang­sa Sepang,” katanya.

Mengenai perlumbaan itu, Perdana Menteri berkata, beliau gembira kerana terdapat beberapa wira Malaysia yang akan mempamerka­n kehebatan mereka di litar lampu isyarat di laluan Bagan Datuk dan Kampung Sejagop turut dibina bagi melancarka­n sistem aliran trafik. Laluan ini nanti dijangka menjadi laluan alternatif, sekali gus menjimatka­n masa serta kos perjalanan.

Ahmad Zahid dalam ucapan perasmiann­ya berkata, itu tahun ini.

Tiga pelumba Malaysia bertanding dalam dua kategori tahun ini – Hafizh Syahrin Abdullah dengan Petronas Raceline Malaysia dan Khairul Idham Pawi dengan Idemitsu Honda Team Asia dalam Moto2 manakala Adam Norrodin yang menunggang bagi SIC Racing Team selain penunggang wildcard Kasma Daniel Kasmayudin dalam Moto3.

“Sangat hebat apabila melihat kemunculan bakat baharu, terutamany­a dari Malaysia, yang mempunyai peluang untuk mempamerka­n kemahiran mereka di pentas dunia.

“Kami ucapkan kepada mereka, bersama-sama semua penunggang yang mengambil bahagian, selamat maju jaya,” katanya.

Najib turut mengucapka­n terima kasih kepada penganjur, pegawai dan sukarelawa­n yang membantu menguruska­n acara bertaraf dunia itu. – BERNAMA pembinaan itu membuktika­n usaha kerajaan untuk memajukan kawasan pedalaman, sekali gus membolehka­n proses perbandara­n dijalankan di kawasan seperti itu.

“Menyebut tentang kawasan tertinggal dan pedalaman, ia tidak saja berada di Sabah Kelemahan pelbagai agensi kerajaan melakukan pemantauan termasuk mengenal pasti dan mengambil tindakan tegas terhadap individu tidak bertanggun­gjawab menyebabka­n Sungai Johor sentiasa tercemar dengan ammonia tinggi sehingga mengakibat­kan SAJ Ranhill Sdn Bhd (SAJ Ranhill) menghentik­an operasi Loji Rawatan Air Semangar, Kota Tinggi, di sini, kelmarin.

Pengerusi Jawatankua­sa Alam Sekitar,

Kesihatan, Pendidikan dan Penerangan negeri Datuk Ayub Rahmat berkata, kerajaan negeri terkilan apabila masalah itu berulang kerana sudah lama mengingatk­an pihak berkenaan supaya memainkan peranan mengikut bidang kuasa masing-masing.

“Masalah ini sudah berlarutan dan hampir setiap tahun pasti ada loji

>>Beri perhatian serius kepada sukan permotoran dan Grand Prix Motosikal

dan Sarawak, malah di Semenanjun­g juga, justeru Bagan Datuk tidak terkecuali.

“Kini apabila jadi daerah ke-12 (di Perak) walaupun kawasannya kecil berbanding dalam daerah sebelum ini (Hilir Perak) Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) tetap memberikan rawatan air dihentikan operasi kerana kandungan ammonia tinggi sedangkan punca masalah itu sudah dikenal pasti selain jalan penyelesai­an juga sudah digariskan.

“Saya yakin sekiranya semua agensi kerajaan yang menjalanka­n peranan masing-masing, maka masalah ini tidak akan berulang sehingga mengganggu aktiviti harian ratusan ribu penduduk.

“Nampaknya, agensi kerajaan berkaitan masih tidak mengambil iktibar daripada kejadian lalu hingga ia berulang. Dalam kes pencemaran Sungai Johor malam tadi (kelmarin), Jabatan Alam Sekitar (JAS) dalam proses mengenal pasti punca tetapi saya syak ia disebabkan punca sama seperti sebelum ini,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Jambatan bernilai RM446.9 juta sejauh 8.7km dijangka siap Julai 2020

tumpuan untuk dimajukan.

“Sudah tentu ia diterjemah­kan melalui penelitian dalam RMK-11 dengan kos RM446.9 juta untuk pelaksanaa­n projek dan ia membuktika­n komitmen Perdana Menteri untuk lihat Bagan Datuk menjadi daerah maju,” katanya.

 ??  ?? ROSNAH (kiri) bersama Ahmad Zahid meninjau kawasan projek pembinaan jambatan menghubung­kan Bagan Datuk dan Kampung Sejagop di Perak Tengah, semalam.
ROSNAH (kiri) bersama Ahmad Zahid meninjau kawasan projek pembinaan jambatan menghubung­kan Bagan Datuk dan Kampung Sejagop di Perak Tengah, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia