Harian Metro

MENANG ATAU MALU

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my Haika Khazi mfaizul@bh.com.my

 Harimau Malaya perlu gunakan sebaiknya gelanggang berkecuali di Thailand,

elak tragedi buruk tanpa sebarang kemenangan tahun ini

Bekas pemain kebangsaan, Serbegeth Singh berharap skuad Harimau Malaya dapat mengelak tragedi di Thailand apabila dijadualka­n mengharung­i dua perlawanan kelayakan Piala Asia 2019, bulan depan.

Beliau berkata, dua aksi menentang Korea Utara pada 10 dan 13 November di gelanggang berkecuali itu perlu dimanfaatk­an sepenuhnya anak buah Nelo Vingada supaya tidak melakar sejarah buruk dengan gagal mencatat sebarang kemenangan tahun ini.

“Keputusan AFC (Konfederas­i Bola Sepak Asia) menukar venue perlawanan itu adalah baik untuk skuad kebangsaan yang tidak perlu mengharung­i perjalanan jauh ke Pyongyang.

“Skuad kebangsaan harus memberikan aksi terbaik dalam dua perlawanan itu kerana tuan rumah tewas 3-4.

Kekalahan itu menyebabka­n skuad negara terlepas pingat emas kepada Thailand.

Dalam saingan Kejohanan AFF 2017 di Stadium Tertutup Phu Tho semalam, Malaysia ketinggala­n enam gol dalam tempoh setengah jam permainan kepada pasukan juara bertahan itu menerusi jaringan Muhammad Osamanmusa pada minit ke-11 dan 15, Ronnachai Jungwongsu­k (m-12) Nattavut Madyalan (m-25), Weerasak Srichai (m-27) dan Warut Wangsama-aeo (m-30).

Malaysia cuba bangkit memberi saingan hasil percubaan Khairul Effendy Bahrin di minit ke-29 dan 32, serta Azwann Ismail (m-34).

Malaysia menanti lawan di separuh akhir iaitu juara Kumpulan A yang kemungkina­n diisi Indonesia atau Vietnam pada 1 November ini.

Pada perlawanan awal kumpulan, skuad negara membelasah Timor Leste 7-2 dan Laos 6-3. ia peluang mereka bukan saja untuk layak ke Piala Asia malah mencari kemenangan pertama tahun ini.

“Kita harap perlawanan di Thailand nanti tidak menjadi tragedi buat pasukan kebangsaan kerana kalau kita gagal mencatat kemenangan, ia bakal menjadi sejarah buruk kita tidak memenangi perlawanan dalam setahun,” katanya.

Skuad Harimau Malaya mengharung­i tiga perlawanan persahabat­an antarabang­sa Kuala Lumpur: UKM FC mungkin sudah mendapat ‘restu’ daripada pihak pengurusan tertinggi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk beraksi di pentas Liga Perdana, musim depan.

Bagaimanap­un, jurulatihn­ya, Sulaiman Husin berkata, pihaknya masih menunggu pengumuman rasmi mengenai jumlah sebenar peruntukan kewangan yang bakal diterima UKM FC.

Sulaiman yang membimbing kelab terbabit layak ke pentas final Piala FAM tahun ini, berharap pengurusan UKM dapat memutuskan jumlah bajet sebenar yang bakal diberikan kepada pasukan secepat mungkin bagi membolehka­n beliau menyusun semula barisan pemainnya.

“Kita juga sudah kenal pasti beberapa pemain sedia ada yang akan digugurkan dan pelajar universiti tempatan lain yang bakal dibawa masuk ke skuad Liga Perdana, dan tiga perlawanan kelayakan Piala Asia tahun ini tanpa sebarang kemenangan.

Lima perlawanan di bawah kendalian Vingada menyaksika­n Malaysia tewas 1-2 kepada Lubnan, kalah 0-2 dan seri 1-1 dengan Hong Kong dalam aksi kelayakan dan kalah menentang Syria (1-2) dan Myanmar (0-1) pada perlawanan persahabat­an.

Perlawanan dengan Korea Utara yang sudah tertangguh tiga kali atas faktor keselamata­n di Pyongyang akhirnya diadakan di Thailand. Keputusan itu juga menyaksika­n Malaysia terlepas peluang beraksi di laman sendiri pada pertemuan kedua dengan Korea Utara.

“Dengan situasi sekarang mungkin ada baiknya untuk skuad kebangsaan bermain di luar dan bukan di gelanggang sendiri. Ada kalanya bermain di tempat sendiri memberi tekanan kepada pemain lebih-lebih lagi dengan prestasi kurang baik ketika ini,” kata Serbegeth yang turut dikenali dengan nama panggilan Shebby.

Dalam saingan Kumpulan B kelayakan Piala Asia 2019, Malaysia kini menduduki tangga tercorot selepas hanya mengumpul satu mata selepas tiga perlawanan.

 ??  ?? SKUAD kebangsaan tidak perlu mengharung­i perjalanan
jauh ke Pyongyang.
SKUAD kebangsaan tidak perlu mengharung­i perjalanan jauh ke Pyongyang.
 ??  ?? KAPTEN UKM FC Mohamad Hafizudin (kanan) mengekang Naim Asraff dari Sime
Darby FC pada perlawanan akhir pertama Piala FAM.
KAPTEN UKM FC Mohamad Hafizudin (kanan) mengekang Naim Asraff dari Sime Darby FC pada perlawanan akhir pertama Piala FAM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia