Harian Metro

Bantu ahli keluarga individu dibuang daerah

-

Ahli keluarga individu yang dibuang daerah masih layak menerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, proses penilaian akan dibuat terlebih dulu sebelum pihak terbabit memberi bantuan berkenaan.

Menurutnya, langkah itu sekali gus menunjukka­n komitmen kerajaan yang masih lagi peduli dengan individu dibuang daerah dan nasib keluarga mereka.

Katanya, bantuan akan diberikan kepada anak mereka yang masih bersekolah, orang kurang upaya, orang tua dan kehilangan mata pencarian serta lain-lain bantuan bersesuaia­n.

“JKM akan melakukan proses penilaian ikut kelayakan mereka,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk William @ Nyallau Badak (BN-Lubok Antu) di Dewan Rakyat di sini, semalam.

Terdahulu menjawab soalan asal adakah kerajaan akan mengkaji semula program membantera­s jenayah buang daerah yang nampaknya tidak berkesan sama sekali memberi pengajaran kepada penjenayah yang terbabit, Nur Jazlan berkata, hukuman buang daerah masih lagi relevan namun pihaknya akan membuat penambahba­ikan dari sudut pengisian undang-undang terbabit.

“Orang yang ditetapkan di bawah pengawasan polis dikawal oleh Ketua Polis Balai dan mereka akan dibantu kemudianny­a untuk mendapatka­n pekerjaan mengikut kesesuaian bidang mereka. Mereka juga turut diberi peluang daripada JKM untuk memberi bantuan kepada keluarga mereka yang berkelayak­an,” katanya.

 ??  ?? NUR Jazlan
NUR Jazlan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia