Harian Metro

Pertanding­an lonjak seni silat

- Nor ‘Asyikin Mat Hayin asyikin.mat@hmetro.com.my

Jika sebelum ini kita sering mendengar tujuh individu menyertai rombongan Perdana Menteri Malaysia pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ke London bagi menuntut kemerdekaa­n negara tetapi tidak mengetahui latar belakang mereka.

Barangkali hanya tiga daripada tujuh nama individu terbabit lebih dikenali umum sama ada daripada segi kisah pembabitan­nya dalam bidang politik sehinggala­h sisi kehidupan peribadi mereka.

Mereka yang dimaksudka­n ialah Tun Dr Ismail Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock dan Tun V T Sambathan.

Namun hakikatnya, empat individu yang lain iaitu Tun Temenggung Jugah Anak Barieng, Tun Datu Mustapha Datu Harun, Tun Mohd Fuad Stephens dan Tun Dr Lim Chong Eu tidak boleh dipandang sepi meskipun nama itu jarang didengari.

Ini kerana jasa dan sumbangan mereka terhadap negara cukup besar selain membantu dalam pembentuka­n Malaysia pada 1963. Bila sebut saja seni mempertaha­nkan diri, silat, ramai kanak-kanak atau remaja masa kini kurang gemar menyertai aktiviti warisan ini. Mereka mendakwa seni silat tidak glamor berbanding seni mempertaha­nkan diri yang lain.

Dalam usaha menghargai seni warisan dan budaya, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Kemuning, Shah Alam menganjurk­an Pertanding­an Silat Seni dalam usaha mencari bakat baru. Ia adalah acara tahunan sempena sambutan Hari Malaysia.

Seramai 45 peserta terdiri daripada pelajar tadika, sekolah rendah dan menengah berumur antara 5 hingga 17 tahun menyertai pertanding­an itu.

Jurulatih silat di SMK Kota

Kemuning Nofal Sandra Sofyan berkata pertanding­an itu dibahagika­n kepada tiga kategori iaitu putra, putri dan terbuka dengan dibantu Helma Syuhada Helmy dan guru penasihat sekolah Noorrita Mohd Said.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia