Harian Metro

FAM seluk kantung Hodak mahu pemain cepat ikut rentak

- Mohamad Zulfaizan Mansor zulfaizan@bh.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

 AFC denda badan induk RM179,732 atas kesalahan penyokong ketika KL2017

Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC) mendenda Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebanyak AS$42,500 (RM179,732) kerana kesalahan penyokong ketika Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017), Ogos lalu.

Sebanyak AS$30,000 (RM126,870) daripada jumlah itu dikenakan kerana penyokong menyanyika­n ‘chant’ yang menghina pasukan Kuala Lumpur: Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC) mengenakan hukuman denda AS$5,000 (RM21,152) ke atas jurulatih Harimau Malaya, Nelo Vingada susulan tindakanny­a mengkritik dan mempersoal keputusan pengadil.

Vingada didakwa melakukan kesalahan itu pada sidang media selepas aksi kelayakan Piala Asia 2019 berdepan Hong Kong di Stadium Hang Jebat, Melaka pada 5 Oktober lalu.

Selain Vingada, kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim turut didenda AS$1,000

(gambar)

lawan, ketika Malaysia berdepan Brunei dan Malaysia bertemu Singapura di Stadium Shah Alam pada 14 dan 16 Ogos lalu.

AFC dalam laman web mereka semalam mendedahka­n ‘chant’ yang dinyanyika­n penyokong itu termasuk “Kami datang ke Shah Alam, satu jiwa yang menyokong Malaysia, Anjing Kuala Lumpur: Pengendali skuad skuad bawah 19 tahun negara (B-19), Bojan Hodak mendesak pemainnya supaya lebih cepat menyesuaik­an diri dengan rentak permainan menjelang aksi kedua, Kumpulan F, kelayakan Kejuaraan B-19, AFC 2018, Sabtu ini.

Ketika aksi sulung menentang Timor Leste, pagi tadi, skuad B-19 dilihat agak bergelut sepanjang 45 minit pertama, apabila gagal meraih gol meskipun memiliki peluang terhidang untuk memecah Brunei patut dibunuh” ketika aksi Malaysia berdepan Brunei.

Satu lagi chant yang didedahkan AFC adalah “Kami turun ke Shah Alam, satu jiwa yang menyokong Malaysia, Anjing Singapura patut dibunuh” dan “Singapura anjing, Singapura anjing, Singapura anjing” ketika aksi berdepan kebuntuan.

Namun, kemenangan 3-1 ke atas Timor Leste di Stadium Paju, Korea Selatan, itu memberikan petanda positif kepada skuad negara menjelang aksi kedua menentang Brunei, Sabtu ini.

Skuad negara akan berdepan halangan getir bertemu Indonesia pada 6 November diikuti tuan rumah, Korea Selatan pada aksi terakhir (8 November).

Hodak mengakui, anak didiknya agak gugup pada permulaan perlawanan sebelum Singapura.

Kesalahan ketiga adalah tindakan penyokong membakar mercun pada minit ke-87 ketika aksi separuh akhir Malaysia berdepan Indonesia di stadium sama, pada 26 Ogos lalu.

Ia menyaksika­n FAM diperintah­kan membayar denda sebanyak AS$7,500 (RM31,717) kerana melanggar kembali yakin untuk mencatat kemenangan khususnya di babak kedua.

“Timor Leste beraksi sangat agresif pada babak pertama hingga menyukarka­n kita.

“Namun pada separuh masa kedua, pemain saya mula menyesuaik­an diri dan kami lebih bernasib baik untuk memungut tiga mata.

“Saya amat gembira dengan keputusan ini dan berharap rentak sama dapat diteruskan dalam aksi berikutnya, ” katanya sejurus tamat perlawanan, semalam. Artikel 65.1 yang dibaca bersama dengan Artikel 64.1 Kod Tatatertib dan Etika AFC.

Sementara itu, FAM turut didenda kerana tindakan penyokong membaling 50 hingga 60 botol minuman ke padang ketika aksi peringkat Kumpulan B, antara Indonesia dan Kemboja.

FAM yang juga selaku penganjur AS$7,500

(RM31,717).

Kesemua denda yang dikenakan ke atas Vingada,

Safiq dan FAM perlu dijelaskan dalam tempoh 30 bermula daripada tarikh hukuman itu dikeluarka­n.

Hukuman lebih berat akan dikenakan sekiranya didapati mengulangi kesalahan sama.

Dalam aksi menentang Timor Leste, Malaysia mendahului pada minit ke-54, menerusi tandukan penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT), Hadi Fayadh sebelum Nik Akif Syahiran menjaringk­an gol kedua pada minit ke-68.

Pemain gantian, Muhammad Zhafir Yusof menambah gol ketiga hasil percubaan cantik dari luar kotak penalti pada minit ke-79, selepas dia bijak memanfaatk­an hantaran Fayadh untuk mendahului 3-0.

Timor Leste yang tampil berbeza termasuk melantik pertanding­an didenda sebanyak AS$5,000 (RM21,145) kerana melanggar Artikel 64.1 Kod Tatatertib dan Etika AFC.

AFC berkata, kesemua denda hendaklah dijelaskan dalam tempoh 30 hari bermula hari ini dan hukuman lebih berat akan dikenakan sekiranya kesalahan sama berulang. jurulatih baharu dari Korea Selatan, Kim Shinhwan meraih gol sagu hati pada minit akhir perlawanan, menerusi sepakan penalti Junior Da Costa selepas bola terkena tangan pertahanan negara, Shivan Pillay Asokan.

Kejayaan meraih tiga mata penuh itu meletakkan skuad muda negara di landasan tepat memburu tiket ke pusingan akhir di Indonesia pada Oktober tahun depan.

Mengikut format kelayakan, semua 10 pasukan juara iaitu Kumpulan A hingga J serta lima naib juara terbaik kumpulan akan layak secara automatik.

 ??  ??
 ??  ?? HODAK
HODAK

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia