Harian Metro

ENGGAN SALAH TAKDIR

- Amran Yahya am@hmetro.com.my

Pemuda OKU jana pendapatan sendiri dengan mengusahak­an ladang ternakan

Berstatus orang kurang upaya (OKU) bukan penghalang Mohamad Faisal Ikmal Rosman, 21, berdikari dan mencapai cita-cita menjadi usahawan berjaya dengan mengusahak­an ternakan di Kampung Juasseh Tengah, di sini.

Kekurangan dirinya bukan alasan untuk meneruskan kehidupan, sebaliknya dia memiliki impian untuk berjaya dalam hidup tanpa mengira status.

Mohamad Faisal yang mengalami masalah pembelajar­an memulakan bidang penternaka­n seawal usia 18 tahun sebaik tamat pembelajar­an di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (SMPKV) Kuantan, Pahang.

Katanya, kini dia mempunyai 11 biri-biri serta 60 itik dan ayam kampung yang diusahakan sendiri untuk dijual kepada pelanggan di sekitar daerah ini.

“Saya amat meminati haiwan ternakan sejak kecil. Saya sering membantu ahli keluarga dan penduduk kampung menguruska­n haiwan ternakan mereka ketika waktu lapang.

“Ayah saya (Rosman Yasip, 49) dan ibu (Siti Jariah Ali, 41) menyedari minat saya dan menghantar saya ke SMPKV untuk mendalami bidang berkenaan ketika di tingkatan satu,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Katanya, ibu bapa adalah tulang belakang yang banyak memberi dorongan dan sokongan meskipun menyedari kekurangan dirinya sehingga mereka sanggup membuat pinjaman dengan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) sebagai modal permulaan.

Tambahnya, dia berhasrat untuk mengembang­kan perniagaan­nya, sekali gus menjadi inspirasi buat golongan OKU seperti dirinya berjaya.

Sementara itu, Rosman berkata, anak kedua daripada empat beradik itu dikesan mengalami masalah pembelajar­an dan percakapan ketika berusia 12 tahun.

“Mohamad Faisal terpaksa ditempatka­n di kelas pendidikan khas ketika di sekolah menengah. Bermula dari situ, saya melihat dia cenderung kepada ternakan dan saya nekad menghantar­nya ke SMPKV untuk mendalami bidang berkenaan.

“Alhamdulil­lah, apa yang diusahakan membuahkan hasil dan anak istimewa saya mampu menjana pendapatan sendiri. Dia sudah membuktika­n yang dia juga boleh berjaya walaupun berstatus OKU,” katanya.

 ??  ?? MOHAMAD Faisal melihat keadaan biri-biri yang diternakny­a di Kampung Juasseh Tengah.
MOHAMAD Faisal melihat keadaan biri-biri yang diternakny­a di Kampung Juasseh Tengah.
 ??  ?? MOHAMAD Faisal memberi itiknya makan.
MOHAMAD Faisal memberi itiknya makan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia