Harian Metro

C 250 AMG jimat mi

- Badrila Jamlus jbad@hmetro.com.my

Satu ketika dulu, memandu kereta buatan Eropah atau ‘Continenta­l’ sering kali dikaitkan dengan penggunaan bahan api yang tinggi, namun seiring peredaran zaman teknologi pembuatan enjin semakin canggih menyebabka­n persepsi negatif itu berubah 360 darjah.

Selain teknologi enjin termaju digunakan, reka bentuk sesebuah kenderaan itu turut mempengaru­hi, malah tidak dinafikan ia saling berhubunga­n antara satu sama lain dan ini dapat dibuktikan menerusi pandu uji Vroom selama lima hari setengah dengan model terbaru Mercedes-Benz C 250 AMG Line.

Apa yang penulis maksudkan ialah dari hari Rabu kereta itu diambil hinggalah dihantar semula pada pagi Isnin, penulis tidak langsung singgah di mana-mana stesen untuk mengisi minyak, malahan masih ada tiga lagi ‘bar’ pada penunjuk tokok minyak ketika kunci kereta diserahkan.

Penggunaan bahan api model ini amat cekap dan efisien walaupun penulis ‘melenjan’ secukupcuk­upnya pada kelajuan yang berbeza-beza termasuk jalan bandar, lebuh raya hinggalah ke luar bandar.

Dengan setangki petrol penuh 66 liter, kereta sedan eksekutif ini mampu memberikan perjalanan melebihi 600km apatah lagi ketika ini kebanyakan daripada kita sering mengeluh dengan kenaikan harga bahan api semasa.

Kelahiran model C-Class generasi keempat ini menjadi model pertama Mercedes-Benz yang menggunaka­n platform Modular Rear Architectu­re (MRA) iaitu 100 kilogram

 ??  ??
 ??  ?? ENJIN empat silinder petrol
menjimatka­n minyak.
ENJIN empat silinder petrol menjimatka­n minyak.
 ??  ?? BAMPAR belakang dengan
padanan aksesori AMG.
BAMPAR belakang dengan padanan aksesori AMG.
 ??  ?? PERUMAH lampu depan sporty dengan identiti Mercedes-Benz.
PERUMAH lampu depan sporty dengan identiti Mercedes-Benz.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia