Harian Metro

PLATFORM i-AKAUN JADI PILIHAN

-

semakan akaun dapat dilakukan dengan mudah serta pantas.

“Perkhidmat­an e-Pengeluara­n pula menjadikan proses permohonan pengeluara­n lebih pantas kerana ahli boleh menyediaka­n dokumen sokongan yang diperlukan terlebih dulu sebelum berurusan di kaunter KWSP,” katanya.

Selain itu, berdasarka­n statistik penggunaan i-Akaun sehingga Ogos lalu, 10 juta pencarum sudah menggunaka­nnya.

“Secara purata, 1.2 juta pencarum menggunaka­n i-Akaun pada setiap bulan untuk melakukan semakan penyata dan kemas kini maklumat

 1.8 juta pencarum KWSP muat turun aplikasi mudah alih untuk laksana pelbagai transaksi

peribadi mereka.

“Pada bulan lalu, kami merekodkan penurunan hampir 25 peratus trafik di kaunter dan ini menunjukka­n peningkata­n trend dalam kalangan ahli memilih menggunaka­n perkhidmat­an dalam talian bagi mendapatka­n maklumat mengenai akaun KWSP mereka.

“Ini sejajar hasrat strategik KWSP untuk merekodkan sekurang-kurangnya 80 peratus ahlinya menggunaka­n kaedah layan diri,” katanya. Bagi yang menghadapi kesulitan seperti tidak mahir menggunaka­n komputer atau mempunyai masalah membaca, kakitangan kaunter dan (kaunter bergerak ke kawasan pedalaman) sedia membantu dalam segala aspek.

Pencarum yang belum mempunyai i-Akaun boleh mendaftar dengan beberapa cara antaranya melalui Kios KWSP, Kaunter Perkhidmat­an

KWSP atau menghubung­i Pusat Pengurusan Pelanggan di talian 03-8922600 dari jam 8 pagi hingga 6 petang pada setiap hari bekerja.

Selepas mendaftar, ahli boleh memuat turun EPF i-Akaun melalui Google Play Store atau Apple App Store.

 ??  ?? MOHD Rodzi menunjukka­n aplikasi mobile app EPF i-Akaun.
MOHD Rodzi menunjukka­n aplikasi mobile app EPF i-Akaun.
 ??  ?? PENCARUM boleh mendaftar i-Akaun menggunaka­n kios KWSP.
PENCARUM boleh mendaftar i-Akaun menggunaka­n kios KWSP.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia