Harian Metro

MARA nafi tohmahan

- Mahaizura Abd Malik mahaizura@hmetro.com.my

 86 peratus pelajar MRSM daripada keluarga golongan B40, M40

Majlis Amanah Rakyat (MARA), menempatka­n 86 peratus daripada 37,752 pelajar yang mendapat tempat di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) adalah mereka yang berlatar belakangka­n keluarga berpendapa­tan rendah (B40) dan pertengaha­n (M40).

Ketua Pengarah MARA Datuk Azhar Abdul Manaf berkata, daripada jumlah keseluruha­n 37,752 pelajar, 32,736 pelajar daripada golongan B40 dan M40 diterima memasuki MRSM.

“Pelajar MRSM dalam kalangan B40 20,011 orang manakala pelajar dari golongan M40 pula 12,725 menjadikan jumlah peratusan pelajar daripada kedua-dua kumpulan ini 86 peratus.

“Selain itu, 63 peratus (23,628 orang) daripada jumlah keseluruha­n pelajar MRSM sedia ada terdiri dalam kalangan pelajar luar bandar manakala pelajar bandar hanya 14,124 (37 peratus) saja,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata demikian bagi menyangkal dakwaan sesetengah pihak mengenai pengambila­n masuk kebanyakan pelajar ke MRSM bukan daripada golongan berpendapa­tan rendah dan luar bandar.

Menurutnya, MARA tidak meminggirk­an golongan itu, sebaliknya sentiasa memastikan pelajar cemerlang daripada keluarga B40 dan M40 terutama di luar bandar diberi keutamaan.

“Sistem pendidikan MARA memberi penekanan terhadap STEM (Sains, Teknologi, Kejurutera­an dan Matematik) dengan keutamaan kepada pelajar daripada keluarga berpendapa­tan rendah selari hasrat penubuhan asalnya.

“Walaupun

kaedah permohonan pelajar ke MRSM menggunaka­n sistem (dalam talian), pihak MARA sentiasa membantu proses permohonan dan pengambila­n pelajar.

“Justeru, tohmahan MRSM tidak mengutamak­an pelajar daripada keluarga berpendapa­tan rendah dan luar bandar serta lari matlamat penubuhan asal tidak tepat,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia