Harian Metro

Tangkap kerabat

- Reuters

Seramai 11 putera, empat menteri dan puluhan bekas menteri termasuk ahli perniagaan ternama Arab Saudi ditahan dalam siasatan Jawatankua­sa Antirasuah baru diketuai Putera Mahkota Mohammed Salman.

Pegawai kanan yang enggan dikenali memberitah­u, bilionair dan pemilik firma pelaburan Kingdom Holding, Putera Alwaleed Talal serta bekas menteri kewangan Arab Saudi, Ibrahim al-Assaf antara yang ditahan pada lewat Sabtu (waktu tempatan).

Raja Salman mengumumka­n penubuhan jawatankua­sa itu lewat Sabtu, yang dipengerus­ikan Putera Mahkota yang giat melaksanak­an program pembaharua­n ekonomi untuk menarik lebih ramai pelabur asing dan swasta ke negara itu.

Susulan penahanan itu, Raja Salman melakukan rombakan Kabinet dengan melantik dua menteri baru bagi mengisi jawatan keselamata­n dan ekonomi, selain memecat seorang kerabatnya sebagai menteri keselamata­n nasional.

Jawatan Menteri Keselamata­n Nasional yang sebelum ini dipegang Khaled Ayyaf kini digantikan oleh Putera Miteb Abdullah, manakala Menteri Ekonomi, Adel Fakieh digantikan timbalanny­a, Mohammed al-Tuwaijri. Rombakan Kabinet itu akan membantu Putera Mohammed mengawal institusi keselamata­n Arab Saudi yang sebelum ini diterajui kuasa daripada cabang berasingan dalam keluarga pemerintah itu.

Putera Mahkota turut menyuaraka­n komitmen membantah kegiatan rasuah secara habis-habisan terutamany­a di peringkat tertinggi kerajaan Arab Saudi.

Jawatankua­sa yang dipengerus­ikannya itu memberi kuasa lebih luas dalam melakukan siasatan kes, mengeluark­an waran tangkap, melakukan sekatan perjalanan dan membekukan aset.

“Rasuah harus ditangani di negara ini dan pihak terbabit perlu dipertangg­ungjawabka­n,” kata dekri diraja itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia