Harian Metro

Gol awal rentap semangat

- Aziman Rosdi, Firdaus Hashim, Mohamad Zulfaizan Mansor dan Syafiq Aznan sukanteam@nstp.com.my

Gol seawal minit ketiga yang dilepaskan Kedah pada aksi akhir Piala Malaysia kelmarin nyata menyentap momentum barisan pemain skuad Helang Merah ketika mereka masih mencari rentak perlawanan.

Situasi itu diakui pengendali­nya, Nidzam Adzha Yusoff Kuala Lumpur: Ketua jurulatih Kedah, Nidzam Adzha Yusoff sedia ‘digantikan’ sekiranya Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) mahukan jurulatih baru untuk membimbing skuad itu musim depan.

Nidzam menjelaska­n, mengikut perancanga­n sebelum ini dia hanya diberi mandat untuk memikul tugas selaku ketua jurulatih Kedah sehingga tamat musim ini walaupun kontraknya sebagai penolong jurulatih masih berbaki setahun.

“Bagi musim depan saya serahkan kepada pihak pengurusan untuk tentukan perancanga­n pasukan. Kontrak saya (sebagai penolong jurulatih) masih berbaki setahun dan kalau diikutkan, memang bulan depan saya perlu kembali sebagai penolong jurulatih.

“Saya masih dalam proses belajar dan perlukan masa untuk pikul tanggungja­wab besar. Sejak menjuarai Piala FA lagi saya sudah menyatakan bahawa pasukan Kedah perlu mempunyai jurulatih yang mempunyai standard lebih tinggi daripada Tan Cheng Hoe (bekas jurulatih Kedah).

“Secara jujurnya, saya pikul tanggungja­wab ini dengan rela paksa disamping sokongan dan kerjasama daripada pemain, barisan

(gambar)

yang menjelaska­n anak buahnya terpaksa membayar ‘harga yang mahal’ selepas sedikit kesilapan yang dilakukan dihukum oleh pemain Johor Darul Ta’zim (Johor DT).

“Sebelum permainan lagi, kita tahu bahawa Johor DT sememangny­a berbahaya dalam situasi bola mati dan serangan balas pantas. Akhirnya perkara sedemikian terjadi pada awal permainan.

“Sememangny­a jaringan pembukaan itu mengganggu fokus kami. Bagaimanap­un, saya berpuas hati dengan kejurulati­han dan pengurusan.

“Jadi, memang saya rela untuk (pengurusan) membawa ketua jurulatih yang lebih baik,” katanya pada sidang media selepas aksi final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, kelmarin.

Nidzam menggalas tugas sebagai jurulatih Kedah sejak Mei lalu selepas Cheng Hoe membuat keputusan untuk menjadi penolong jurulatih skuad kebangsaan.

Selain itu, Nidzam menafikan tindakanny­a tidak menyenarai­kan Syafiq Ahmad pada aksi final malam tadi kerana spekulasi pemain skuad bawah 22 tahun negara itu akan berhijrah ke Johor Darul Ta’zim (Johor persembaha­n anak buah saya, namun sedikit kesilapan yang dilakukan akhirnya menyebabka­n kita kecundang,” katanya pada sidang media selepas tamat perlawanan di Stadium Shah Alam, kelmarin.

Pada aksi final terbabit, petanda kegagalan Kedah untuk mempertaha­nkan Piala Malaysia sudah boleh dilihat apabila kelekaan pertahanan mereka membolehka­n pertahanan lawan, Aidil Zafuan Abd Radzak menanduk gol pendahulua­n seawal minit ketiga.

Gonzalo Cabrera kemudianny­a memadam semangat Kedah untuk bangkit Kuala Lumpur: Arkitek tengah pasukan Kedah, Liridon Krasniqi mengakui tidak beraksi seperti kebiasaan apabila gagal menjana enjin pasukan hingga menyaksika­n mereka tumbang 2-0 kepada Johor Darul Ta’zim (Johor DT) dalam final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, kelmarin.

Katanya, strategi pasukan Harimau Selatan yang meletakkan hingga dua pemain untuk merantai pergerakan­nya dengan melakukan terjahan-terjahan keras nyata mengganggu rentaknya dalam perlawanan itu.

“Mereka bermain amat agresif hingga menyukarka­n saya untuk melakukan gerakan dari tengah padang. pada babak kedua apabila dia menyudahka­n hantaran lintang Ahmad Hazwan Bakri untuk gol kedua Johor DT pada minit ke-62.

Walaupun Kedah cuba membuat pertukaran dengan memasukkan pemain yang lebih bertenaga, namun itu belum cukup untuk menembusi gawang yang

 Jaringan Aidil pada minit ketiga hukum Helang Merah

dijaga Izham Tarmizi Roslan.

Kekalahan itu meleburkan hasrat Kedah untuk merangkul kejuaraan Piala Malaysia buat kali keenam dan keputusan 2-0 itu turut mirip dengan kekalahan Kedah di tangan Selangor pada aksi final Piala Malaysia 2015.

 ??  ?? AIDIL (dua dari kanan) menanduk masuk bola ke gawang Kedah seawal minit ketiga perlawanan.
AIDIL (dua dari kanan) menanduk masuk bola ke gawang Kedah seawal minit ketiga perlawanan.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia