Harian Metro

Gagal temui warga emas hilang 48 jam

- Mohd Rizal Abdullah mohd.rizal@hmetro.com.my

Kapit: Nasib seorang wanita warga emas masih belum dapat dipastikan selepas lebih 48 jam dilaporkan hilang apabila gagal pulang ke rumahnya di Rumah Panjang Unggat Nanga Stapang, di sini, kelmarin.

Munah Tandang, 77, yang uzur dan mempunyai masalah ingatan dilaporkan keluar bertemu rakannya di sebuah rumah panjang terletak tidak jauh dari kediamanny­a. penghuniny­a tidur sebelum dikejutkan selepas menyedari api marak membakar struktur rumah dibina daripada kayu itu.

Jurucakap Balai

Bomba dan Penyelamat Marudi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 7.25 pagi.

Menurutnya, laporan lewat diterima berikutan tiada liputan komunikasi di kawasan itu hingga menyukarka­n penghuni membuat panggilan kecemasan memaklumka­n kejadian.

“Malah, perjalanan ke lokasi berkenaan juga mengambil masa enam hingga tujuh jam melalui

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Sarawak berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai kehilangan wanita terbabit pada jam 11.03 pagi kelmarin sebelum sepasukan pegawai dan anggota dikejarkan ke lokasi.

Menurutnya, mangsa berseorang­an keluar bertemu rakannya, kira-kira jam 3 petang, Jumaat lalu, dan masih belum pulang.

“Pasukan bomba menerima maklumat kehilangan mangsa daripada menantunya yang bimbang dengan keselamata­n dan kesihatan ibu mentuanya yang uzur.

“Berdasarka­n maklumat diterima, pasukan mencari dan menyelamat (SAR) perlu menaiki bot polis menggunaka­n laluan sungai untuk tiba di lokasi rumah panjang mangsa,” katanya.

Katanya, sebaik tiba, pasukan SAR bergegas menjalanka­n operasi dalam radius dua kilometer, namun masih belum mendapat sebarang petunjuk positif.

“Maklumat diperoleh daripada rakan mangsa juga mendapati mereka tidak bertemu pada hari kehilangan­nya dan wanita terbabit dipercayai sesat ketika dalam perjalanan,” katanya. jalan balak.

“Bagaimanap­un, semua penghuni berjaya menyelamat­kan diri dan tidak membabitka­n sebarang kecederaan,” katanya.

Katanya, ketika kejadian, kebanyakan harta benda penghuni gagal diselamatk­an kerana api marak cepat selain membahayak­an mereka sekiranya cuba masuk ke rumah menyelamat­kan barang disimpan.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Miri dan kakitangan Pejabat Daerah Telang Usan sudah ke lokasi untuk menghulurk­an bantuan,” katanya.

 ?? FOTO: ?? KEADAAN rumah panjang yang musnah dalam kebakaran di Kampung Long Palai, Baram.
FOTO: KEADAAN rumah panjang yang musnah dalam kebakaran di Kampung Long Palai, Baram.
 ??  ?? PASUKAN penyelamat mencari warga emas yang hilang setelah
keluar dari rumah seorang diri di Rumah Unggat, Nanga Stapang,
Batang Rajang, Kapit.
PASUKAN penyelamat mencari warga emas yang hilang setelah keluar dari rumah seorang diri di Rumah Unggat, Nanga Stapang, Batang Rajang, Kapit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia