Harian Metro

Seludup balak dalam tongkang BERTIMBUN BUKU

-

bacaan di pusat sumber bagi memupuk dan menggalakk­an amalan membaca dalam kalangan pelajar.

“Idea projek ini mula tercetus susulan timbul keperluan untuk mengisi kekurangan bilangan buku di pusat sumber. Menyedari keperluan itu, usaha murni ini dilaksanak­an dengan kerjasama PIBG dan pihak sekolah.

“Pelaksanaa­n projek MBOR ini juga mampu melahirkan masyarakat yang prihatin dengan membudayak­an amalan menderma untuk kebaikan bersama,” katanya ketika ditemui, semalam.

Hadir sama Setiausaha Agung Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandus­un Murut Bersatu (UPKO) Datuk Donald Mojuntin yang mewakili Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Wilfred Madius Tangau.

Sementara itu,

Donald berkata, usaha dilakukan SMK St Michael dilihat selaras dengan penekanan Transforma­si Nasional 50 (TN50) untuk memperting­katkan pendidikan negara. Sibu: Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) merampas 194 balak yang dipercayai diperoleh secara haram dalam serbuan di sebuah kilang papan di Tanjung Manis, di sini, Rabu lalu.

Dalam serbuan itu, anggota penguat kuasa SFC menemui balak pelbagai jenis dan saiz itu disusun dalam sebuah tongkang yang dilabuhkan di sungai berdekatan kilang papan terbabit.

Jurucakap SFC berkata, pihaknya mengenal pasti balak itu ditebang secara haram selepas tiada tanda rasmi Jabatan Hutan Sarawak (JHS) ditemui pada semua balak terbabit.

Menurutnya, balak berkenaan dipercayai ditebang pembalak haram di Kapit sebelum diseludup ke kilang berkenaan melalui Sungai Rajang pada Isnin lalu.

Katanya, serbuan dilakukan sebaik selepas sepasukan penguat kuasa SFC Cawangan Sibu menerima laporan awam mengenai aktiviti penyeludup­an balak ke kilang berkenaan.

“Pemeriksaa­n terhadap kesahihan balak yang ditemui dalam tongkang itu dipersoalk­an kerana semua balak berkenaan tiada tanda rasmi JHS.

“Pengendali tongkang juga tidak dapat mengemukak­an sebarang dokumen yang menyokong pemilikan balak berkenaan sebelum ia dirampas SFC,” katanya dalam kenyataann­ya, di sini, semalam.

Katanya, satu laporan dibuat di Balai Polis Tanjung Manis berhubung kes berkenaan dan balak yang dirampas akan diserahkan kepada JHS untuk penilaian dan tindakan selanjutny­a.

SMK St Michael tersenarai dalam MBOR sebagai pengumpul buku lama terbanyak

 ??  ?? DONALD (empat dari kiri) bersama-sama Jennifer (tiga dari kiri), Pengerusi PIBG SMK St Michael Datuk Philip Lasimbang (kiri) dan wakil MBOR Muhammad Shukri (dua dari kiri) meninjau buku
yang telah dikumpul oleh pelajar, guru, PIBG serta komuniti...
DONALD (empat dari kiri) bersama-sama Jennifer (tiga dari kiri), Pengerusi PIBG SMK St Michael Datuk Philip Lasimbang (kiri) dan wakil MBOR Muhammad Shukri (dua dari kiri) meninjau buku yang telah dikumpul oleh pelajar, guru, PIBG serta komuniti...
 ??  ??
 ?? FOTO ?? TONGKANG dipenuhi balak yang dirampas SFC dalam serbuan di Tanjung Manis.
FOTO TONGKANG dipenuhi balak yang dirampas SFC dalam serbuan di Tanjung Manis.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia