Harian Metro

Air paip untuk radiator

- Bersama Ahmad Salihin Abd Rahim skrudanspa­nar@gmail.com

Saya ingin tahu adakah sesuai air paip biasa ditambah ke dalam tangki radiator jika sudah mencapai tahap ‘rendah’ dan tip penjagaan radiator supaya tahan lebih lama?

Amirul Mukminin, Mentakab, Pahang

Seperti yang kita tahu, air paip mengandung­i campuran bahan klorin sebagai pembasmi kuman supaya selamat diminum. Ia juga mengandung­i mineral dan bahan cemar yang akan mendap dan bertindak balas secara kimia dengan dinding radiator.

Air paip tidak mengandung­i pelincir pam air dan tidak menawarkan perlindung­an hakisan atau karat.

Oleh itu, air paip tidak sesuai digunakan atas beberapa faktor.

Air paip yang diisi perlu dibuang dan digantikan bendalir penyejuk yang sesuai seperti dalam buku panduan manual kereta anda.

Lazimnya bendalir penyejuk terdiri daripada campuran 50 peratus pekatan bendalir penyejuk dan 50 peratus air suling untuk memberi perlindung­an maksimum.

Gunakan air suling yang dihasilkan daripada wap air. Bilas radiator setahun sekali untuk mengekalka­n kebersihan­nya dan gunakan bahan tambah penyejuk/ coolant dalam sukatan betul.

Ini dapat mengelakka­n karat dan meningkatk­an takat suhu didih bendalir penyejuk serta mengeluark­an sebarang udara terperangk­ap dalam sistem penyejukan.

Jika tidak, biarkan penutup radiator terbuka ketika enjin masih sejuk dan hidupkan enjin seketika supaya bendalir membebaska­n sebarang udara terperangk­ap. Tutup penutup radiator sebelum bendalir menjadi panas.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia