Harian Metro

Tunang abang bekas kekasihku

-

Saya pernah menjalin hubungan cinta dengan tunang abang. Hubungan kami berlanjuta­n sehingga hampir bertunang sehinggala­h dia curang.

Saya kecewa dan patah hati ketika itu. Meskipun hal itu sudah lima tahun berlalu tetapi masih berbekas di hati.

Saya terkejut ketika kami berkunjung ke rumah bagi tujuan majlis pertunanga­n. Dia juga tergamam dan kami hanya berkongsi pandangan mata mengenai rasa kekok itu.

Adik saya bertanya mengapa saya berdiam diri. Saya betul-betul tiada mood dan terganggu dengan kenangan silam kami. Bagaimana saya perlu berdepan dengan tunang abang yang juga bekas kekasih saya?

ALAM Juru, Pulau Pinang

Simpati Dang Setia dengan kisah percintaan terhenti di pertengaha­n jalan dengan tunang abang sekarang.

Masalah saudara ini tidak ubah seperti dalam konflik drama dan mungkin berlaku satu dalam seribu. Hakikatnya dilema dihadapi ini terlalu berat dihadapi saudara.

Pada Dang Setia untuk memujuk diri sebaiknya kembalilah kepada perkara sentiasa diingatkan agama hal mengenai jodoh mahupun rezeki.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (AlBaqarah: 216)

Justeru mungkin si dia itu tidak sesuai buat saudara tetapi sepadan untuk abang. Mana tahu calon suri saudara seseorang lebih baik daripada bekas teman wanita yang menjadi pasangan hidup abang.

Satu lagi untuk lapangkan hati, doakan yang terbaik dan maafkan segala kesilapan mahupun segala kekesalan pernah berlaku ketika menjalin hubungan dengan si dia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia