Harian Metro

BERGURU DI AZERBAIJAN

-

 Tiga petinju jalani latihan di Azerbaijan dalam misi buru emas Sukan Komanwel

menduduki ranking ketujuh dalam acara snatch selepas berjaya menjulang bebanan seberat 111kg bagi kategori lelaki 56kg - kategori sama yang menyaksika­n pemegang rekod dunia dari Vietnam, Thach Kim Tuan memenangi emas hasil kejayaan mengangkat bebanan 126kg (snatch) dan 153kg (clean and jerk) untuk mengumpul keseluruha­n 279kg.

“Sangat mengecewak­an dan mungkin adalah salah satu keputusan terburuk saya. Saya menyertai terlalu banyak pertanding­an tahun ini dan saya berazam untuk bangkit menebus kesilapan itu nanti,” katanya.

“Sukan Komanwel adalah kejohanan terbaik untuk saya membuktika­n kemampuan. Selepas ini, saya akan pulang ke Malaysia untuk menumpukan perhatian kepada latihan.”

Wafie mengaku prestasiny­a tahun ini tidak begitu baik hingga terpaksa mengetepik­an Terbuka Antarabang­sa Malaysia yang berlangsun­g di Langkawi bagi mengelak daripada tercedera walaupun kejohanan berkenaan amat dinantikan sebelum ini.

“Saya terpaksa menarik diri daripada menyertai Terbuka Antarabang­sa Malaysia di Langkawi. Pertanding­an itu membawa makna besar buat saya tetapi saya perlu memikirkan perkara lain kerana sudah terlalu banyak

“Sesi latihan dan pertanding­an dijadual bermula bulan depan dan akan berakhir kira-kira dua minggu sebelum temasya Sukan Komanwel membuka tirai pada April,” kata Rahman ketika dihubungi, semalam.

Dalam perkembang­an sama, Rahman berkata, petinju negara turut dijadual menjalani latihan awal di Thailand sebelum bertolak ke Azerbaijan.

Mengulas lanjut, katanya setakat ini tumpuan mendapatka­n pingat di Gold Coast lebih terarah kepada Muhamad Fuad yang kini berada di ranking kelapan di kalangan peserta.

“Kita sudah lama tidak mendapat apa-apa pingat di Sukan Komanwel. Jadi berdasarka­n analisis, Muhamad Fuad berkemungk­inan besar mampu mencipta sejarah.

Pencapaian terbaik skuad tinju Malaysia di Sukan Komanwel dilakar Sapok Biki dalam kategori 48kg lightfly dengan meraih emas temasya 1998 yang berlangsun­g di Kuala Lumpur. kejohanan yang saya sertai tahun ini,” kata Wafie.

Setakat ini, Wafie sudah mengesahka­n penyertaan di Sukan Komanwel di Gold Coast, Australia (April 4-15) dan Sukan Asia Indonesia (18 Ogos-2 September) dan muncul satu-satunya atlet angkat berat yang disenaraik­an di bawah Program Podium.

 ??  ?? FUAD (kanan) bersama Adli ketika mewakili negara di Sukan SEA 2017.
FUAD (kanan) bersama Adli ketika mewakili negara di Sukan SEA 2017.
 ??  ?? AKSI Wafie ketika mewakili negara di KL2017.
AKSI Wafie ketika mewakili negara di KL2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia