Harian Metro

Marcote kembali bimbing Kedah

- Izzali Ismail sukan@hmetro.com.my

Polis akan mengambil keterangan enam pemain Kedah termasuk jurulatih, Nidzam Adzha Yusoff yang didakwa menjual perlawanan akhir Piala Malaysia pada 4 November lalu.

Penasihat perundanga­n Nidzam, Datuk Iszam Kamal Ismail berkata, polis akan bertemu semua enam pemain yang didakwa bagi mendapatka­n keterangan berkaitan tuduhan rasuah yang dilemparka­n pemilik akaun Facebook, Muhammad Ridzwan, hari ini.

“Semua pemain akan dipanggil Sabtu ini (hari ini) untuk diambil keterangan dan menjalani proses siasatan oleh pihak yang mengendali­kan kes ini,” katanya.

Iszam berkata, polis juga sudah menghubung­i Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan mendapatka­n maklumat mengenai pemilik akaun Facebook berkenaan termasuk lokasi perbuatan itu dilakukan.

“Selepas mendapat maklumat SKMM, polis juga akan terus menjalanka­n siasatan secara terperinci,” katanya.

Pada 9 November lalu, Nidzam membuat laporan Alor Setar: Penantian penyokong Kedah untuk menyaksika­n kemunculan semula bekas pengendali, Ramon Marcote dari Sepanyol akan berakhir apabila beliau dijangka kembali dalam masa terdekat.

Pengurus Kedah, Datuk Jefferey Low berkata, proses rundingan membawa Marcote kembali ke Alor Setar berjalan lancar dan beliau dijangka tiba selewat-lewatnya dua minggu lagi.

“Rundingan antara kedua-dua belah pihak berjalan di Balai Polis USJ, Subang Jaya berkaitan tuduhan yang mengatakan beliau serta enam pemain Kedah menerima rasuah dan menjual perlawanan akhir Piala Malaysia 2017.

Enam pemain yang dinyatakan itu adalah Arif Farhan Isa, Rizal Ghazali, Amirul Hisyam Awang Kechik, Syazwan Zainon, Ifwat dengan lancar dan kami jangka segala-galanya dapat diselesaik­an untuk membolehka­n Marcote hadir ke Kedah awal bulan ini.

“Cuma kami akan tunggu kehadiran beliau untuk proses rasmi yang akan diadakan di Alor Setar,” katanya.

Ditanya mengenai pemilihan pemain import baru untuk Kedah, Jefferey berkata, selepas Marcote diumumkan secara rasmi, pengendali itu akan memilih pemain yang akan mewakili Akmal Che Kassim dan ketua pasukan Khairul Helmi Johari.

Sembilan hari kemudian, Iszam memaklumka­n pihaknya memberi tempoh 14 hari kepada Ridzwan untuk tampil ke mana-mana balai polis bagi memberi keterangan dan menunjukka­n bukti berkaitan dakwaan itu. Helang Merah.

“Sebagai ketua jurulatih yang akan mencorakka­n taktikal permainan, beliau akan membuat pilihan pemain dan saya yakin Marcote mempunyai perancanga­n lebih baik mengenai pemain import,” katanya.

Berita mengenai kehadiran semula Marcote ke Kedah mendapat liputan meluas dalam kalangan penyokong negeri itu yang rata-ratanya mahukan beliau kembali membimbing pasukan.

 ??  ?? KESEBELASA­N utama Kedah ketika final
Piala Malaysia menentang JDT November lalu.
KESEBELASA­N utama Kedah ketika final Piala Malaysia menentang JDT November lalu.
 ??  ?? MARCOTE (kanan) dijangka tiba di Kedah dua minggu lagi.
MARCOTE (kanan) dijangka tiba di Kedah dua minggu lagi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia