Harian Metro

Negara sifar CO2

- Suraya Roslan suraya@hmetro.com.my

 Sasar Malaysia capai negara bebas karbon dioksida 2050

Malaysia menyasarka­n negara bebas karbon dioksida (CO2) menjelang 2050 untuk kepentinga­n generasi masa depan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, ia sebagai bukti kerajaan komited menjamin generasi muda akan datang terus terpelihar­a.

“Ketika ini kita menyasarka­n 45 peratus penguranga­n pelepasan CO2 pada 2030.

“Malah, bagi menghadapi 2050 kerajaan berharap negara sifar karbon dioksida,” katanya dalam ucapan ketika merasmikan Wacana Belia Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIYD) 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Turut hadir Menteri Pertahanan dan Menteri Tugas-tugas Khas Datuk Seri Hishammudd­in Hussein dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Menurutnya, negara sifar CO2 komitmen kerajaan dan bukan sekadar janji murahan seperti sesetengah ahli politik lain dalam menjanjika­n penguranga­n kadar tol dan subsidi minyak.

“Mereka seperti tidak tahu hakikat apabila mempromosi­kan lebih banyak kereta di jalan raya hingga menyumbang lebih banyak CO2 di udara yang sepatutnya kita tolak bagi menjamin persekitar­an selamat.

“Sebaliknya, saya berjanji kerajaan tidak akan meletakkan kepentinga­n politik semata-mata apabila membabitka­n negara. Keselamata­n rakyat Malaysia pada masa depan akan sentiasa didahuluka­n,” katanya.

Katanya, selain itu, KLIYD 2017 memberi tumpuan kepada isu ancaman kestabilan negara pada masa depan.

“Dari perubahan iklim kepada tenaga, makanan dan keselamata­n siber, mengekalka­n pekerjaan dan mewujudkan pekerjaan berkualiti tinggi, tidak ada keraguan ia akan menjadi cabaran besar di masa depan.

“Bagi menghadapi isu keselamata­n siber, setiap saat lapan pengguna baru menyertai Internet dan dianggarka­n setiap hari hampir satu juta malware atau virus dikesan manakala 30,000 web digodam,” katanya.

Najib berkata, kerajaan mengambil serius mengenai perkara itu dengan melancarka­n program Kesedaran Keselamata­n Cyber untuk Semua melalui Kementeria­n Sains, Teknologi dan Inovasi, awal tahun ini.

“Ia bertujuan mendidik orang ramai cara terbaik untuk menggunaka­n teknologi dalam talian,” katanya.

 ??  ?? NAJIB memalu gendang ketika pelancaran KLIYD2017 di PWTC.
NAJIB memalu gendang ketika pelancaran KLIYD2017 di PWTC.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia