Harian Metro

Tak benar jual air zam zam

-

Kementeria­n Kesihatan melakukan tindakan penguatkua­saan secara berterusan terhadap penjualan air zam zam di negara ini selaras dengan larangan kerajaan Arab Saudi.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, pihaknya mengambil maklum isu mengenai Kedutaan Arab Saudi yang melarang penjualan air zam zam di premis termasuk kedai buku di sekitar Kuala Lumpur dan seluruh negara.

“Kerajaan Arab Saudi hanya membenarka­n pengedaran air zam zam secara percuma kepada jemaah haji dan umrah serta pelawat untuk kegunaan persendiri­an dalam kuantiti terhad ketika berlepas dari Arab Saudi.

“Justeru, penjualan air zam zam tidak dibenarkan di negara ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Beliau berkata, air zam zam diperoleh dari bawah tanah dan dikategori­kan sebagai air mineral semula jadi seperti termaktub mengikut Peraturan 360A, Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

“Pengimport­an air mineral semula jadi memerlukan lesen punca air serta kelulusan dan pengesahan daripada pihak berkuasa geologi dan hidrologi dari negara pengekspor­t, ”katanya.

Dr Noor Hisham berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) bersetuju supaya Kementeria­n Kesihatan mengambil tindakan penguatkua­saan terhadap penjualan air zam zam memandangk­an ia di bawah bidang kuasa pihaknya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia