Harian Metro

Gajet bantu tingkat prestasi

-

Senaman mengekalka­n dan membina kesihatan dengan membantu dalam kawalan berat badan dan tekanan darah. Apabila tidak bersenam, kita membakar sedikit kalori dan lebihan kalori yang tidak dibakar akan bertukar menjadi lemak yang menambah berat badan. Ini akan meningkatk­an risiko mendapat darah tinggi, sakit jantung dan diabetes.

Melalui senaman, kita mampu meningkatk­an kecergasan badan sekali gus mencerdask­an otak. Bukan itu sahaja seseorang yang aktif bersenam akan lebih bertenaga dalam melakukan rutin harian.

Bagi mencambah minat untuk melakukan aktiviti fizikal, pelbagai gajet kecergasan diperkenal­kan bagi membantu keberkesan­an senaman atau latCiOhOan­PEyRamngen­duinlajuku­kaknan. Galojektak­siekceerra­gpaushan tuidlaankg saja meyamnbg elanzaimrk­baenrlapke­un. gguna memeriksa tekanan darah, malah memantau pembentuka­n jisim otot dan degupan jantung.

Kegunaan lain seperti membantu memantau pengambila­n nutrien harian termasuk mengira jumlah kalori, mencatat kemajuan diri dan menetapkan matlamat terutama mereka yang ingin mengurangk­an berat badan.

Sehubungan itu, penyedia gajet kecergasan, 8ightplus Malaysia memperkena­lkan gelang tangan kecergasan terbaru bagi membantu mencapai sasaran kecergasan melalui senaman atau aktiviti fizikal lain.

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya Datuk

Kamil Mokhtar berkata, pemakaian gelang berkenaan dapat menghasilk­an keseimbang­an tubuh, tenaga, fokus dan stamina dalam meningkatk­an kecergasan.

“Ia dipacu teknologi sains kesihatan hologram 3D yang bertindak ibarat akupuntur iaitu kaedah rawatan tradisiona­l purba yang diamalkan sejak ribuan tahun dahulu.

“Selain membantu meningkatk­an tenaga, penggunaan­nya dalam senaman ataupun aktiviti lasak dapat meningkatk­an daya ketahanan,” katanya.

Katanya, pembanguna­n gajet kecergasan semakin popular berikutan peningkata­n ketara bilangan pengguna sama ada digunakan bersama aplikasi dalam telefon pintar.

“Ramai yang mula menjalani gaya hidup aktif pada masa kini dan penggunaan gajet kecergasan tidak saja membantu pengguna meningkatk­an prestasi, malah kesihatan secara keseluruha­n, di samping memantau aktiviti kecergasan seperti berjalan, berlari dan sebagainya,” katanya.

 ??  ?? GAJET kecergasan diperkenal­kan bagi membantu keberkesan­an senaman atau latihan yang dilakukan.
GAJET kecergasan diperkenal­kan bagi membantu keberkesan­an senaman atau latihan yang dilakukan.
 ??  ?? KAMIL
KAMIL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia