Harian Metro

Kim Swee ‘pening’ pilih pemain

-

Kuala Lumpur: Jurulatih skuad bawah 23 tahun (B-23) negara, Datuk Ong Kim Swee mengakui sukar memilih 26 pemain yang akan ke Mokpo, Korea Selatan untuk menjalani latihan pusat bermula Sabtu ini hingga 30 Disember.

Ia susulan semua pemain yang menyertai kem latihan pusat sejak 27 November lalu mempamerka­n persaingan sengit dalam usaha merebut tempat dalam skuad berkenaan.

Kim Swee bagaimanap­un berkata, beliau masih mempunyai tempoh tiga hari sebelum mengumumka­n senarai 26 pemain itu iaitu selepas aksi persahabat­an berdepan Melaka, Khamis ini.

“Saya harap tempoh latihan (di Kuala Lumpur) tiga hari lagi kami mampu mencapai sasaran yang diinginkan termasuk dari aspek kecergasan dan sistem permainan.

“Semua pemain berusaha gigih dan ia menyukarka­n jurulatih dan kos pengurusan.

Effendi yang sudah lebih 15 tahun terbabit sebagai ejen pemain berkata, ada juga pasukan kurang berkemampu­an dijangka berbelanja lebih rendah sekali gus mungkin menyenarai­kan ramai pemain kurang ternama atau masih muda.

Katanya, pada masa ini pemain import terbahagi kepada empat gred iaitu A bagi pemain bergaji antara RM65,000 hingga RM80,000 dan ke atas, manakala B (RM40,000-RM60,000), C (RM25,000-RM40,000) dan D (RM10,00-RM25,000).

“Bagi pemain import Asia Tenggara, kita tidak banyak pilihan dengan kemungkina­n saya membuat pilihan. Pemain B-19 juga dilihat cuba menunjukka­n sesuatu untuk disenaraik­an dalam skuad dan buat masa ini saya belum membuat sebarang keputusan.

“Saya perlu memilih 26 pemain untuk ke Korea Selatan. Selepas persiapan di sana, saya akan senaraikan 23 pemain untuk ke China (bagi mengharung­i pusingan akhir Kejuaraan B-23 AFC 2018),” katanya.

Selain menjalani latihan pusat di Mokpo, skuad Kim Swee dijadualka­n akan mengharung­i tiga aksi persahabat­an iaitu pada 22, 25 dan 28 Disember.

Kemudian, skuad B-23 akan terus ke Nanjing, China untuk kem latihan pusat terakhir selama lapan hari dengan satu perlawanan persahabat­an antarabang­sa diatur pada 5 Januari bertemu satu pasukan daripada kumpulan lain yang turut akan beraksi pada Kejuaraan B-23 AFC 2018.

ia datang dari lima negara yang saja iaitu Thailand, Singapura, Filipina, Indonesia dan Myanmar. Saya fikir pemain Vietnam sukar untuk keluar kerana kekangan masalah bahasa.

“Apapun, syarat untuk pemain Asia Tenggara adalah 30 kali mewakili pasukan negara mereka dan sudah pasti ia pemain antarabang­sa. Saya fikir gaji mereka antara RM20,000 hingga RM35,000.

“Bagi pemain tempatan pula ia bergaji antara RM15,000 hingga RM50,000, bergantung kepada pengalaman manakala pemain muda seperti dari skuad Piala Presiden antara RM5,000 hingga RM10,000,” katanya semalam.

 ?? Ong Kim Swee ?? Semua pemain berusaha gigih dan ia menyukarka­n saya membuat pilihan. Pemain B-19 juga dilihat cuba menunjukka­n sesuatu untuk disenaraik­an dalam skuad”
Ong Kim Swee Semua pemain berusaha gigih dan ia menyukarka­n saya membuat pilihan. Pemain B-19 juga dilihat cuba menunjukka­n sesuatu untuk disenaraik­an dalam skuad”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia