Harian Metro

Dua mangsa bot karam ditemui di Pulau Bintan

-

Mayat kedua-dua mangsa bot karam di perairan Batuan Tengah di sini,

Ahad lalu ditemui di Pulau Bintan, Indonesia.

Mayat pertama yang disahkan sebagai Chang Chong Kuok, 51, ditemui terdampar di Pantai Tanjung Berakit, pulau berkenaan oleh pihak berkuasa Indonesia pada jam 1.30 tengah hari kelmarin, 10 batu nautika dari lokasi bot itu dilaporkan karam.

Mayat mangsa kedua,

Tan Soon Heng, 35, ditemui pihak berkuasa Indonesia pada jam 1.20 tengah hari di perairan Lagui, pulau sama, semalam, lapan batu nautika dari lokasi bot itu karam.

Jarak antara kedua-dua mayat mangsa ditemui sejauh 13 batu nautika.

Timbalan Pengarah (Operasi) Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan Kapten Maritim Sanifah Yusof berkata, kedua-dua mayat mangsa yang berasal dari Johor Bahru dibawa ke Hospital Bhayangkar­a Polda, Batam, Indonesia untuk tindakan lanjut.

“Mayat disahkan ahli keluarga mangsa dan kami akan bekerjasam­a dengan pihak berkuasa Indonesia bagi proses membawa pulang mayat ke Malaysia,” katanya.

Beliau berkata, operasi SAR yang dilancarka­n sejak Ahad lalu membabitka­n bot Penggalang 15 dan Petir 10 dari APMM, KD Handalan dari Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), PA 9 dari Pasukan Polis Marin (PPM) dan sebuah helikopter daripada Pasukan Gerakan Udara, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kekuatan 55 orang.

Katanya, kawasan operasi SAR banyak tertumpu di perairan Pengerang di sini, hingga Batuan Tengah dengan keluasan 150 batu nautika persegi.

“Dia berjaya selamatkan adiknya tetapi dia pula dihanyutka­n arus deras,” kata Anuar A Rahim, 51, bapa kepada kanak-kanak lelaki yang dikhuatiri lemas di Sungai Plentong, Kampung Sri Makmur, Plentong di sini, kelmarin.

Anuar berkata, dalam kejadian jam 3.15 petang itu, anak keduanya, Muhammad Fareezuan, 12, dikatakan sempat menyelamat­kan adiknya yang terjatuh ke dalam sungai terlebih dulu namun dia pula gagal diselamatk­an apabila dihanyutka­n arus deras.

Menurutnya, Muhammad Fareezuan bersama adiknya, Muhammad Fahim Iqmal, 9, serta empat rakan mereka pergi ke lokasi berkenaan untuk bermain air.

 ??  ?? PEGAWAI Maritim Malaysia bersama Pasukan Gerakan Udara, PDRM mendengar taklimat lokasi pencarian Operasi SAR.
PEGAWAI Maritim Malaysia bersama Pasukan Gerakan Udara, PDRM mendengar taklimat lokasi pencarian Operasi SAR.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia