Harian Metro

‘DURIAN RUNTUH’ RM7.5 JUTA

- Amniera Naziera Amran am@hmetro.com.my

Sebanyak 74 sekolah bantuan kerajaan (SBK) di bawah kategori Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) di negeri ini menerima ‘durian runtuh’ apabila mendapat bantuan RM7.5 juta.

Ia sebahagian daripada peruntukan tahunan RM50 juta yang diumumkan Kerajaan Pusat kepada 846 sekolah dalam aliran itu di seluruh negara, bagi tahun ini.

Timbalan Menteri Pendidikan Negara II Senator Datuk Chong Sin Woon berkata, daripada RM7.5 juta itu, RM6 juta bagi 66 SJKC manakala RM1.5 juta bagi lapan SMJK di negeri ini.

“Peruntukan ini sebahagian daripada janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk membela sekolah dalam aliran SJKC dan SMJK Ranau: Persatuan Pelanconga­n Kiulu (KTA) dan Persatuan Pelanconga­n Kadamaian (KATA), semalam menandatan­gani memorandum persefaham­an (MoU) untuk bekerjasam­a dalam meningkatk­an sektor eko-pelanconga­n luar bandar.

Ia sejajar dengan ketetapan kerajaan negeri yang menjadikan Kiulu dan Kadamaian sebagai dua kawasan dalam projek perintis pembanguna­n eko-pelanconga­n luar bandar di negeri ini.

Pengerusi Lembaga Pelanconga­n Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, MoU itu bakal menyaksika­n KTA dan KATA bekerjasam­a dalam dalam usaha membuktika­n kerajaan benar-benar prihatin,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Penyerahan Cek Peruntukan kepada SJKC dan SMJK Negeri Sabah, dekat sini, semalam.

Chong berkata, sejak 2012 hingga tahun ini, kerajaan menyalurka­n RM50.3 juta kepada SBK di bawah kategori SJKC manakala RM10.755 juta bagi SMJK di negeri ini. “Peruntukan khas itu bertujuan penyelengg­araan dan kami dapat lihat keadaan infrastruk­tur bertambah baik di sekolah yang menerima peruntukan itu termasuk sekolah daif di negeri ini,” katanya.

Dalam pada itu, Chong berkata, Sabah antara negeri yang menerima jumlah peruntukan yang besar bagi baik pulih SJKC dan SMJK, manakala Sarawak paling tertinggi menerima bantuan khas berkenaan.

“Kerajaan Pusat bersedia menyediaka­n peruntukan RM50 juta seperti yang diumumkan Perdana Menteri meningkatk­an aspek pelanconga­n di kawasan berkenaan.

“Ia bertujuan memanfaatk­an kekuatan kedua-dua pihak dalam usaha mencapai kecemerlan­gan dalam industri pelanconga­n di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas majlis menandatan­gani MoU berkenaan.

KTA diwakili presidenny­a Dr Edmon Guntis manakala KATA diwakili presidenny­a Walter Kandayon.

Joniston berkata, kerjasama itu juga adalah langkah tepat sejajar dengan peningkata­n jumlah kehadiran pelancong kerana kerajaan amat komited dalam pembanguna­n pendidikan vernakular terutama dalam memastikan tiada SBK khususnya SJKC dan SMJK terabai,” katanya.

74 SBK kategori SJKC, SMJK terima bantuan

penyelengg­araan, baik pulih sekolah

ke Kiulu dan Kadamaian.

“Ia membolehka­n perkongsia­n pengetahua­n antara KTA dan KATA dalam membangunk­an produk pelanconga­n sekali gus menyumbang kepada pendapatan negeri ini,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, kerjasama antara kedua pihak itu meliputi strategi pemulihara­an alam sekitar, budaya dan tradisi.

“Selain itu katanya, ia membabitka­n pemasaran serta latihan dalam usaha mengalakka­n pembanguna­n pelanconga­n yang berdaya saing dan mampan,” katanya.

Sementara itu, Chong yang juga Ketua Pemuda MCA berkata, peruntukan itu sebenarnya mencukupi dan boleh memenuhi permintaan dan sesetengah pihak tidak perlu membanding­kan jumlah peruntukan yang berbeza bagi setiap SJKC serta SMJK di negeri ini.

“Peruntukka­n itu bukannya kita bagi sama-rata kerana kita melihat daripada aspek keperluan sekolah itu sendiri dan ini caranya kita membantu sekolah kerajaan bagi menambahba­ik kemudahan asas,” katanya.

 ?? FOTO: MAIALI ROSMAH TUAH ?? CHONG Sin Woon (enam dari kiri) hadir pada Majlis Penyerahan Cek Peruntukan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Negeri Sabah.
FOTO: MAIALI ROSMAH TUAH CHONG Sin Woon (enam dari kiri) hadir pada Majlis Penyerahan Cek Peruntukan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Negeri Sabah.
 ??  ?? KTA dan KATA tandatanga­ni MoU bagi bekerjasam­a dalam meningakat­kan sektor eko-pelanconga­n luar bandar.
KTA dan KATA tandatanga­ni MoU bagi bekerjasam­a dalam meningakat­kan sektor eko-pelanconga­n luar bandar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia