Harian Metro

Tentera berpakaian samaran di hutan curi perhatian

-

Kinabatang­an: Anggota Tentera Darat Malaysia (TDM) Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang berpakaian samaran di hutan mencuri perhatian pengunjung pada Program Semarak Rakyat bersama Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) di Dataran Pekan Kota Kinabatang­an, dekat sini, semalam.

Dalam pameran itu, anggota berkenaan berperanan sebagai penembak tepat yang melakukan tugasan dalam hutan.

Celoreng dipakai beliau turut menyerupai warna rumput bagi mengeliruk­an musuh.

Pameran itu menjadi tumpuan pengunjung sehingga ramai yang mengambil peluang bergambar bersama anggota tentera terbabit.

Penuntut kolej swasta dari Kota Kinabalu, Diawatulla Dawiah Abdul Rahman, 22, berkata, dia jarang melihat anggota tentera berpakaian sedemikian.

“Hanya pada masa pameran berkaitan keselamata­n, orang awam mungkin boleh menemui atau melihat anggota tentera sedemikian.

“Kita dapat rasakan ‘aura’ keberanian anggota pasukan keselamata­n apabila melihat mereka dengan kelengkapa­n tempur sedemikian. Ia sesuatu yang sangat menarik perhatian,” katanya pada program berkenaan, semalam.

Katanya, dia bersama mengambil peluang itu bergambar bersama tentera terbabit.

Sementara itu, Guru Besar Sekolah Kebangsaan Tagas-Tagas, dekat Beluran, Aning Enong, 51, berkata, pameran sedemikian memberikan manfaat kepada umum.

“Selain itu, orang ramai yang berkunjung berpeluang melihat dan menyentuh sendiri senjata tentera.

“Peluang sebegini harus diambil bagi menghargai pengorbana­n anggota keselamata­n dalam menjaga keselamata­n negara kita.” katanya yang turut mengambil peluang bergambar dengan anggota tentera.

Selain itu, anak Aning, Norsyafika­h, 12, berkata, dia merasakan seperti ingin meminjam dan memakai sendiri celoreng berserta samaran seperti yang dipakai oleh anggota tentera berkenaan.

 ??  ?? PENGUNJUNG mengambil peluang bersama anggota tentera dengan kelengkapa­n penyamaran di hutan pada Program Semarak Rakyat bersama Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) di Dataran Pekan Kota Kinabatang­an.
PENGUNJUNG mengambil peluang bersama anggota tentera dengan kelengkapa­n penyamaran di hutan pada Program Semarak Rakyat bersama Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) di Dataran Pekan Kota Kinabatang­an.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia