Harian Metro

MPKS haram bekas styrofoam, polisterin

-

Kota Samarahan: Majlis Perbandara­n Kota Samarahan (MPKS) mengharamk­an penggunaan bekas makanan jenis styrofoam atau polisterin di kawasan seliaan majlis itu bermula tahun depan.

Pengerusi MPKS Datuk Peter Minos berkata, larangan itu dilaksanak­an sebagai inisiatif majlis itu menyahut saranan Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri.

“MPKS serius dengan keputusan itu, tambahan pula tindakan sama sudah diambil pihak berkuasa tempatan (PBT) lain di negeri ini.

“Kami akan melaksanak­an larangan itu bermula tahun depan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat MPKS di sini, semalam.

Selain MPKS, Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) dan Majlis Bandaraya Miri (MBM) juga memutuskan larangan penggunaan styrofoam bermula Januari depan.

Dalam pada itu, Minos berkata, MPKS menerima peruntukan RM500,000 daripada kerajaan negeri untuk mewujudkan pasar malam di Kota Samarahan tahun depan.

Katanya, sebanyak 60 gerai jualan akan dibuka bagi memberi peluang kepada masyarakat setempat untuk berniaga serta menjana pendapatan mereka.

“MPKS juga tidak akan berkomprom­i dengan orang ramai yang menggunaka­n perhentian bas untuk membuka gerai jualan.

“Banyak aduan diterima berhubung tindakan segelintir peniaga yang menggunaka­n perhentian bas sebagai tempat berniaga, terutama bagi membuka gerai menjual burger,” katanya.

 ??  ??
 ?? Peter ?? Kami akan melaksanak­an larangan itu tahun depan”
Peter Kami akan melaksanak­an larangan itu tahun depan”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia