Harian Metro

Atletico alami kekalahan pertama

-

Barcelona: Atletico Madrid mengalami kekalahan pertama dalam kempen La Liga musim ini, apabila tunduk 0-1 di tangan Espanyol, semalam sekali gus mensia-siakan peluang memberi tekanan ke atas pendahulu Barcelona.

Penyerang veteran Sepanyol, Sergio Garcia meledak gol tunggal perlawanan pada minit ke-88, tatkala Atletico jelas terdesak mencari kemenangan.

Anak buah Diego Simeone memasuki perlawanan dengan rekod empat kemenangan berturut-turut, namun peluang seakan tidak memihak mereka ketika menentang kelab Catalan itu yang dikendalik­an bekas pengurus Atletico, Quique Sanchez Flores.

Atletico tidak pernah tewas dalam 20 perlawanan di laman lawan sebelum ini dan hampir menyamai rekod liga - 23 kemenangan tanpa kalah di laman lawan - yang dilakukan Barcelona antara tahun 2010 dan 2011.

“Mereka mengikat kami dengan sangat bagus. Ia satu perlawanan yang sangat taktikal dan sesiapa yang mengambil peluang akan memenangi perlawanan dan kali ini mereka melakukann­ya,” kata pemain tengah Atletico, Koke.

“Ini satu langkah ke belakang buat kami, namun kami harus memandang ke depan dan mengambil pengajaran daripada kesilapan dilakukan.”

Atletico kini akan memasuki fasa rehat musim sejuk tatkala hukuman penggantun­gan penyerangn­ya dari Sepanyol, Diego Costa dan Vitolo susulan kesalahan pendaftara­n pemain baharu bakal tamat 1 Januari ini.

Atletico berada di tangga kedua liga, enam mata di belakang Barca. - Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia