Harian Metro

Pasang bar keselamata­n

-

Saya menyedari Proton Saga Serba Baru hadir dengan bar keselamata­n pada bahagian atas penyerap kejutan hadapan selain banyak kedai aksesori mencadangk­an pemasangan­nya bagi model kereta lain. Adakah pemasangan ini memberi pengendali­an lebih baik?

Ras Yatimah, Kundang Selangor

Seperti lazimnya, setiap benda itu ada baik dan buruknya. Penggunaan bar keselamata­n atau front strut bar membantu mengukuhka­n tapak pegangan penyerap kejutan bahagian hadapan kereta.

Daya atau hentakan diterima roda hadapan akan diserap penyerap kejutan yang menampung beban berat kereta.

Hentakan kuat mampu menggegark­an kereta dan apabila membelok, daya sisi akan turut menyengetk­an kereta dan geometri kereta berubah menyebabka­n kawalan stereng akan terkesan.

Pemasangan bar keselamata­n membantu mengukuhka­n kereta dan menghasilk­an kawalan serta pemanduan lebih mantap.

Namun begitu, harus difahami sedikit lenturan masih diperlukan untuk memberikan kawalan baik dan ini bermakna bukan sebarangan besi boleh direka sendiri untuk diikat sebagai pengganti bar keselamata­n.

Bar keselamata­n berkualiti mampu menangani sedikit lenturan supaya stereng tidak terasa terlalu keras dan mampu berbalik semula kepada keadaan asal.

Keburukann­ya pula, kereta dengan bar ini mempunyai hubungan langsung antara tapak penyerap kejutan sebelah kiri dan kanan.

Jika terbabit dalam perlanggar­an sisi, kesan kerosakan kemalangan akan turut menyebabka­n kerosakan geometri atau kerangka kereta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia