Harian Metro

Ibu tunggal mengaku tawar rumah sewa ‘halimunan’

-

Melaka: Seorang ibu tunggal yang sedang menjalani hukuman penjara dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ayer Keroh, semalam atas pertuduhan menawarkan sewaan rumah yang tidak wujud kepada seorang pemuda.

Tertuduh Aizam Abd Aziz, 44, membuat pengakuan bersalah sebaik pertuduhan keatasnya dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Norina Maludin.

Mengikut pertuduhan, Aizam didakwa memperdaya­kan seorang pemuda berusia 32 tahun dengan menawarkan sewaan rumah tidak wujud sehingga mendorong lelaki itu menyerahka­n wang tunai berjumlah RM1,400 sebagai deposit.

Perbuatan itu, didakwa dilakukan tertuduh di Pangsapuri Pasir Puteri, Ujong Pasir pada jam 4 petang 1 Mac 2012.

Justeru, dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya N Sivashanga­ri, memohon mahkamah supaya menetapkan tarikh baru bagi untuk mendapatka­n fakta kes dan menjatuhka­n hukuman.

Bagaimanap­un, tertuduh yang memakai baju kurung bercorak bunga kini sedang menjalani hukuman di Penjara Wanita Kajang, Selangor, tidak membuat sebarang rayuan dan sekadar mengangguk­kan kepala tanda faham ketika prosiding berlangsun­g.

Mahkamah kemudian menetapkan 18 Januari depan sebagai tarikh baru untuk sebutan fakta kes dan menjatuhka­n hukuman.

 ??  ?? AIZAM diiringi kakitangan Jabatan Penjara Malaysia Sungai Udang keluar dari mahkamah, semalam.
AIZAM diiringi kakitangan Jabatan Penjara Malaysia Sungai Udang keluar dari mahkamah, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia