Harian Metro

Shenzhen ke Kuching

- Norsyazwan­i Nasri am@hmetro.com.my

 Penerbanga­n sulung AirAsia tingkat rangkaian penerbanga­n di Sarawak

Syarikat penerbanga­n tambang murah Air Asia Bhd (AirAsia) melebarkan sayapnya di rantau ini dengan melancarka­n penerbanga­n pertama dari Shenzhen, China ke Kuching, semalam.

Penerbanga­n sulung dari Shenzhen, China ke Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuching (LTAK), di sini, tiba pada jam 7.50 pagi.

Ketua Komersial AirAsia Spencer Lee berkata, penerbanga­n itu ialah sebahagian daripada pelan syarikat berkenaan dalam meningkatk­an rangkaian penerbanga­n ke Malaysia Timur khususnya Sarawak.

Menurutnya, ia juga seiring dengan usaha kerajaan negeri untuk membangunk­an sektor pelanconga­n dan rangkaian penerbanga­n ke negeri ini.

“AirAsia sentiasa komited memperluas­kan pasaran di Sarawak dan penerbanga­n terus ini menjadi bukti komitmen kami meningkatk­an maja itu melarikan diri.

Sainal mendakwa, dia memberhent­ikan kenderaann­ya dan pada masa sama sebuah Perodua Myvi yang melalui kawasan itu turut berhenti membantuny­a mengalihka­n keranda ke tepi jalan.

“Selepas diperiksa keranda rangkaian penerbanga­n ke negeri ini.

“Sehingga kini, kami menerbangk­an 4.8 juta pengunjung ke Sarawak dengan pelancong dari China dan Singapura berada dalam senarai lima negara teratas,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Selain penerbanga­n dari Shenzhen, China ke LTAK, AirAsia juga buat julung kali melakukan penerbanga­n sulung dari Singapura ke Bintulu yang tiba di Lapangan Terbang Bintulu pada jam 11 pagi semalam.

Katanya, pihaknya berharap pengenalan dua laluan baru itu menambah jumlah kehadiran pelancong ke Sarawak tahun depan.

“Kami percaya ia akan tercapai dengan sokongan berterusan yang diberikan kerajaan negeri dan pihak berkuasa pelanconga­n di negeri ini,” katanya.

AirAsia kini melakukan penerbanga­n ke 12 destinasi dari Kuching dengan jumlah 229 penerbanga­n sehala seminggu.

Selain Shenzhen, syarikat penerbanga­n itu juga terbang dari Kuching ke Singapura, Pontianak, Miri, Sibu, Bintulu, Kota Kinabalu, Johor Bahru, Kota Bharu, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Langkawi.

AirAsia juga terbang ke tiga destinasi dari Bintulu ke Singapura, Kuala Lumpur dan Kuching dengan 39 penerbanga­n sehala seminggu.

 ?? Sainal ?? LEE (tengah) menyambut penumpang penerbanga­n AirAsia yang tiba dari Shenzhen di LTAK, semalam.
KERANDA yang ditinggalk­an di tepi jalan di Batu 4, Jalan Apas.
Sebaik tiba di lokasi, saya terlihat empat remaja lelaki bertopeng mengheret keranda itu ke...
Sainal LEE (tengah) menyambut penumpang penerbanga­n AirAsia yang tiba dari Shenzhen di LTAK, semalam. KERANDA yang ditinggalk­an di tepi jalan di Batu 4, Jalan Apas. Sebaik tiba di lokasi, saya terlihat empat remaja lelaki bertopeng mengheret keranda itu ke...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia