Harian Metro

DARI GHANA KE GANU

> Takdir membawanya dari selatan Ghana hingga ke Kuala Berang meskipun dia pernah ke Itali dan Singapura. Kini 30 tahun berlalu, Ibrahim Moro, 60, sudah petah bertutur loghat tempatan serta tidak kekok menjamah budu, belacan dan tempoyak,

- lapor Nazdy Harun.

DKuala Berang

bahasa ibundanya sendiri ia berasal dari negara berikutan jarang yang jauhnya beribu-ribu mengungkap­kannya. kilometer, tetapi Ibrahim Menurut Ibrahim, bumi Moro, 60, tidak pernah bertuah negeri pantai timur ini menyangka takdir membawanya sudah menjadi sebahagian menetap di kawasan pedalaman hidupnya yang penuh suka duka di Terengganu sejak lebih dan dia tidak akan pulang ke 30 tahun lalu. negara asal kerana kehidupann­ya

Malah, lidah lelaki kelahiran hanya di Terengganu yang Wenchi di selatan Ghana ini dianggap seperti tanah tumpah sudah petah bertutur dalam darahnya sendiri. loghat tempatan serta berselera “Saya amat sayang dengan terhadap makanan istimewa negeri ini dan dalam tempoh Terengganu, ikan singgang selain lebih 30 tahun tinggal di tidak kekok menjamah budu, Terengganu baru sekali pulang ke belacan dan tempoyak. kampung di Ghana,” kata

Begitulah keunikan Ibrahim Ibrahim ketika ditemui di yang kini menetap di Projek rumahnya.

Perumahan Rakyat Termiskin Menurutnya, ketika dia mula (PPRT) Bukit Ara di sini. merantau keluar dari

Lantaran terlalu kampungnya, dia pernah ke Itali lama tinggal di dan Singapura sebelum berhijrah negara ini ke Malaysia dan menetap di menyebabka­nnyadaerah ini sejak 1986. tidak mampu Kata Ibrahim, ibunya, Fatma lagi dan bapanya, Moro sudah dua menguasai tahun meninggal dunia, tetapi dia sepenuhnya masih mempunyai tiga adik yang seorang daripadany­a menetap di Gabon, Afrika manakala dua lagi di United Kingdom (UK) bersama keluarga masing-masing. “Saya pernah pulang ke kampung pada 2004 dan ketika itu keluarga menyangkak­an saya sudah meninggal dunia kerana lama tidak pulang.

“Pada 2005, saya kembali ke Kuala Berang kerana tiada apa yang boleh dilakukan di sana berikutan keadaannya sudah berubah dan begitu juga dengan kehidupan harian juga sudah tidak sama disebabkan sudah lama menetap di negara ini termasuk sudah serasi dengan budaya dan pemakanan di sini,” katanya.

Ibrahim berkata, dia pulang semula ke Malaysia kerana merasakan ini adalah tempatnya apalagi sudah mempunyai isteri dan anak-anak di sini.

“Saya memang rindu dengan tempat kelahiran saya, tetapi sudah janji Allah untuk sampai di sini, menetap hingga mempunyai keluarga dan bersyukur kerana dapat berhijrah ke negara yang aman selain masyarakat­nya yang baik.

“Masyarakat tempatan sangat baik dan sekiranya kami tiada wang untuk belanja mereka boleh memberi hutang tidak kira kedai makan atau kedai runcit selain suasana kehidupan yang aman serta mudah mencari rezeki walaupun hanya dengan bekerja kampung,” katanya yang pernah berniaga durian sebelum ini.

Menurutnya, hasil perkongsia­n hidup dengan isteri pertama dia dikurniaka­n dua anak iaitu Siti Mariamah, 27, dan Siti Asmah serta kedua-duanya kini sudah berkahwin.

Katanya, perkahwina­n keduanya pula dengan Fatimah Salleh, 62, mempunyai tiga anak iaitu Anwar, 23, Siti Rafidah, 22, dan Osman, 20.

“Untuk pulang ke Ghana, buat masa ini mungkin mustahil kerana memerlukan perbelanja­an

 ??  ?? KualaBeran­g jadikampun­g halamanlel­aki
Afrika
KualaBeran­g jadikampun­g halamanlel­aki Afrika
 ??  ??
 ?? Ibrahim Moro ?? Saya memang rindu dengan tempat kelahiran saya, tetapi sudah janji Allah untuk sampai di sini, menetap hingga mempunyai keluarga dan bersyukur kerana dapat berhijrah ke negara yang aman selain masyarakat­nya yang baik” CUCU Ibrahim dan Fatimah.
IBRAHIM...
Ibrahim Moro Saya memang rindu dengan tempat kelahiran saya, tetapi sudah janji Allah untuk sampai di sini, menetap hingga mempunyai keluarga dan bersyukur kerana dapat berhijrah ke negara yang aman selain masyarakat­nya yang baik” CUCU Ibrahim dan Fatimah. IBRAHIM...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia