Harian Metro

AKHIR HAYAT ATAS JALAN Gagal seludup 1,200 kotak rokok

- Nur Saliawati Salberi nursaliawa­ti@hmetro.com.my

Bapa lima anak yang dalam perjalanan ke tempat kerja maut dirempuh van ketika melintas Alor Gajah: Percubaan tujuh lelaki warga Indonesia menyeludup masuk rokok putih gagal selepas mereka dicekup Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) Melaka dan Negeri Sembilan (DM) 5 di perairan Tanjung Bidara di sini, semalam.

Tangkapan jam 11 malam itu dibuat selepas pasukan APMM melakukan rondaan mengesan kehadiran bot mencurigak­an di kedudukan 6.2 batu nautika dari Pantai Tanjung Bidara. jalan di hadapan Sekolah Jenis Kebangsaan

Cina (SJKC) Sungai

Udang di sini, semalam.

Mangsa, Azhar Ahmad, 55, maut di lokasi kejadian akibat parah di kepala.

Difahamkan, mangsa menaiki

Timbalan Pengarah Operasi DM5 Komander Maritim Azman Samsudin berkata, selain tujuh individu ditahan pihaknya turut merampas rokok seludup dianggarka­n bernilai RM1.86 juta.

Beliau berkata, semua ditahan berusia antara 22 hingga 50 tahun termasuk tekong dan enam awak-awak.

“Pemeriksaa­n ke atas bot menemui 1,200 kotak mengandung­i 50 karton rokok putih di anjung bot.

“Kami percaya mereka bas setiap hari untuk ke tempat kerja di pekan Sungai Udang, berhampira­n lokasi kejadian.

Jurucakap polis berkata, sebelum kejadian mangsa baru turun dari bas dan cuba melintas jalan. sudah lama menyeledup rokok ke dalam negara untuk dipasarkan ke beberapa lokasi,” katanya di Pejabat APMM Kuala Linggi, di sini, semalam.

Beliau berkata, semakan mendapati suspek turut dikesan melakukan pelbagai kesalahan antaranya gagal melapor ketibaan dan memasuki perairan Malaysia secara tidak sah.

“Semua mereka ditahan bagi membantu siasatan mengikut Akta Kastam 1967,” katanya.

“Kemalangan dipercayai berlaku apabila mangsa melintas jalan di garisan pejalan kaki dirempuh van dari arah Kem Terendak.

“Akibat rempuhan itu, mangsa terseret 15 meter di atas jalan sebelum disahkan meninggal dunia oleh pasukan perubatan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah Asisten Komisioner Afzanizar Ahmad berkata, mayat mangsa dibawa ke Jabatan Forensik Hospital Melaka untuk bedah siasat.

“Pemandu van berusia 50 tahun hadir ke Balai Polis Trafik Melaka Tengah, kira-kira 1 tengah hari untuk diambil keterangan selain saringan ujian air kencing turut dijalankan.

“Kami meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi kejadian dan siasatan dijalankan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987,” katanya.

Lelaki baru turun dari bas maut dirempuh van ketika melintas

 ??  ?? AZHAR (gambar kecil) meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala.
AZHAR (gambar kecil) meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala.
 ??  ?? ROKOK putih yang dirampas di perairan Tanjung Bidara, semalam.
ROKOK putih yang dirampas di perairan Tanjung Bidara, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia